Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Ikke alene i designet, men også i valget af farve, materialer og finish, som rammer en perfekt balance mellem miljømæssig ansvarlighed og en fremtidsorienteret tilgang, er de nye Niro inspireret af naturen.
Den store påvirkning fra 2019 Habaniro concept ses på Niros crossover-look og det tofarvede karrosseri. En c-stolpe bagest forbedrer luftstrømmen og dermed aerodynamikken, og den flyder sammen med de boomerangformede baglygter.
Kias ”tiger face” er blevet ændret på den helt nye Niro, og den forløber nu fra motorhjelmen og hele vejen ned til det robuste panel nederst på karrosseriet. Det moderne frontdesign fuldendes af det iøjnefaldende ”heartbeat”-LED-dagskørelys, som giver bilen et selvsikkert og imponerende look på vejen.
Genbrug i kabinen
Kabinen er fremstillet med brug af genbrugsmaterialer. Loftbeklædningen er af genbrugt tapet, sæderne er fremstillet af Bio PU med udtræk af eukalyptusblade, og dørpanelerne er lakeret med BTX-fri lak, så miljøbelastningen ift. mængden af affald reduceres.
Instrumentpanelets kurver rundt om personerne på forsæderne har horisontale og diagonale linjer, der skaber kontraster og dermed en beroligende, men uregelmæssig æstetik. Den flotte midterkonsol er nem at betjene og huser den elektroniske drejekontakt til gearskift. Den er placeret på den brede overflade i sort højglans, hvilket giver et enkelt og moderne look.
Audio-visual-skærmen og luftdyserne er integreret i de diagonale mellemrum i det moderne instrumentpaneldesign, og ambientebelysningen skærper sanserne.
Den helt nye Niro vises på Seoul Mobility Show fra den 25. november til den 5. december. Bilen vil kunne fås med HEV-, PHEV- og rent elektriske drivlinjer til næste år.
https://www.altomdata.dk/kia-e-niro-advance-test-det-behoever-ikke-at-vaere-en-tesla/