Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I efteråret præsenterede Kia deres helt nye platform til elbiler.
Electric-Global Modular Platform eller E-GMP er skabt udelukkende for at give de optimale vilkår for en førsteklasses elbilsoplevelse.
EV6 blive den første Kia-bil på platformen:
”EV6 er visualiseringen af både vores brand purpose,” Movement that inspires ”, og vores nye designfilosofi. Den er designet til at inspirere enhver kørsel ved at tilbyde en instinktiv og naturlig oplevelse, der forbedrer vores kunders dagligdag og giver køberen et ejerskab, der er enkelt, intuitivt og integreret. ” sagde Karim Habib, Senior Vice President og chef for Kia Global Design Center. "Vores mål er at designe den fysiske oplevelse af vores brand og skabe dristige, originale og opfindsomme elbiler."
[video width="1920" height="1080" mp4="https://www.computerworld.dk/uploads/aod/2021/03/Mynewsdesk-1.mp4"][/video]
Ny navnestrategi
Sammen med den nye platform introduceres også en ny navngivningsstrategi, der må siges at være til at forstå.
Når den nye bil hedder EV6 (Electric Vehicle 6) kan man næsten gætte sig til, hvad kommende modeller kommer til at hedde. Alle Kias dedikerede elbiler vil starte med ”EV”. Derved skal det være let for kunder at se om bilen er fuldt elektrisk. Dette efterfølges af et tal, der svarer til bilens position i modelprogrammet.
Den nye tilgang skal gøre Kias EV-navngivning mere enkel og ensartet på tværs af alle globale markeder, og lægger sig dermed fint i tråd med eksempelvis Volkswagens navngivning af sine nyeste elbiler, ID.3, ID.4 osv.
Mulighed for lynopladning
EV6 får verdenspremiere i første kvartal af 2021. Det er ikke mange konkrete detaljer, der er offentliggjort om bilen, men E-GMP-platformen giver mulighed for acceleration fra 0 til 100 km/t på mindre end 3,5 sekunder og maksimal hastighed på 260 km/t.
[video width="1920" height="1080" mp4="https://www.computerworld.dk/uploads/aod/2021/03/Mynewsdesk-2.mp4"][/video]
Der er desuden mulighed for rækkevidde over 500 km samt 350 kWt lynladning, som giver op til 80 procent på 18 minutter og op til 100 km på bare fem minutter.
Tovejs-opladning er også muligt, så man kan trække strøm fra bilens batteri uden brug af yderligere komponenter. På den måde kan elbiler bygget på E-GMP forsyne andre elektriske enheder med strøm. Systemet kan endda bruges til at oplade en anden elbil. Du kan læse meget mere om mulighederne i E-GMP-platformen her.
Hvor meget vi så får af dette i EV6 skal blive spændende at se, når der inden længe præsenteres flere detaljer om bilen.
For nu må vi nøjes med en række silhuet-billeder af bilen: