Home » Transport » Kia klar med helt ny elbilsplatform: Oplader fra 0-80 procent på 18 minutter
Kia klar med helt ny elbilsplatform: Oplader fra 0-80 procent på 18 minutter

Kia klar med helt ny elbilsplatform: Oplader fra 0-80 procent på 18 minutter

Share

E-GMP er Kia-koncernens første dedikerede elbilsplatform. Den modulære platform sikrer rækkevidde på over 500 km og lynopladning ved 350 kW, så du får 80 procent strøm på 18 minutter

I går morges med at et stort online presse-event kunne Kia-koncernen præsentere sin nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP). En dedikeret platform til batteridrevne elbiler.

Platformen udgør den grundlæggende teknologi til næste generation af Kias batteridrevne elbiler. Fra næste år vil vi se en række nye elbiler fra producenten, inklusiv KIAs første dedikerede elbil.

E-GMP giver flere fordele i forhold til gruppens eksisterende platforme, der alle grundlæggende er udviklet til biler med forbrændingsmotor. Det gælder eksempelvis Kia e-Niro, som vi testede for et års tid siden:

Kia e-Niro Advance [TEST]: Det behøver ikke at være en Tesla

Fordelene omfatter øget udviklingsfleksibilitet, kraftfulde køreegenskaber, længere rækkevidde, styrkede sikkerhedsfunktioner og mere plads til personerne i bilen og deres bagage.

E-GMP reducerer kompleksiteten ved hjælp af modulopbygning og standardisering, så man hurtigt og fleksibelt kan udvikle produkter, der kan bruges i de fleste bilsegmenter som fx sedanmodeller, SUV’er og CUV’er. Desuden kan en fleksibel udvikling tilfredsstille forskellige kundebehov for ydeevne. Blandt andet vil en højtydende model kunne accelerere fra 0 til 100 km/t på mindre end 3,5 sekunder og opnå en maksimal hastighed på 260 km/t.

Selve batteripakken, som er monteret mellem for- og bagakslen, bliver det mest energitætte system, som Kia-koncernen nogensinde har udviklet. Det skyldes til dels den forøgede køleeffekt, som opnås via en ny, separat køleblokstruktur, som bidrager til at gøre batteripakken mere kompakt. Selv om energitætheden er ca. 10 % højere end i den eksisterende batteriteknologi til elbiler, er batteripakkerne lettere, og så kan de monteres lavere på bilen og dermed frigøre mere plads i kabinen.

Effektivt elektrificeringssystem

E-GMPs kompakte nye power electric-system (PE) består af en kraftfuld motor, en elbiltransmission og en omformer. Disse tre komponenter er integreret i et enkelt kompakt modul. Det sikrer kraftfulde præstationer ved at øge motorens maksimale omdrejningstal med op til 70 % sammenlignet med de eksisterende motorer. Den højt ydende motor er mindre end andre motorer, samtidig med at den giver sammenlignelig ydelse, og den giver effektivitet i både plads og vægt.

Se også:  Nu kan Volkswagens populære elbil fås betydeligt billigere

Desuden kan et standardiseret batterisystem tilpasses, så præstationerne passer til et specifikt bilsegment, så rækkevidden maksimeres, eller med henblik på at opfylde forskellige kundebehov.

E-GMP er konstrueret til baghjulstræk. Kunderne vil kunne vælge mellem baghjulstræk og firehjulstræk, og modeller med sidstnævnte løsning kan udstyres med en ekstra motor. Firehjulstrækket omfatter en frakoblingsenhed til elbiltransmissionen. Den kan regulere forbindelsen mellem den ekstra motor og forhjulene og skifte mellem baghjulstræk og firehjulstræk med henblik på at øge effektiviteten ved at tilføre passende kraft eller præstationer i forhold til de aktuelle kørselsforhold.

Alle biler, der udvikles med E-GMP-platformen, udstyres med et standardiseret type 1-batterimodul. Modulet består af indkapslede standardceller og kan samles i forskellige mængder alt efter behovet i den enkelte bilmodel.

To-vejs opladning

Langt de fleste eksisterende lademuligheder giver en opladning mellem 50kWt~150kWt med et 400V system, men udviklingen af en 800 V-infrastruktur med op til 350 kWt ladning vil gradvist give mulighed for endnu hurtigere opladning af fremtidens elbiler.

I tråd med den udvikling, har Kia-koncernen investeret i IONITY, Europas førende højeffekts opladningsnetværk. IONITY driver 298 HPC-stationer med høj effekt – ved hjælp af en ladekapacitet på op til 350 kWh – langs motorveje i europæiske lande. Virksomheden planlægger at øge dette antal til 400 HPC-stationer inden 2022, heraf 53 under opførelse.

 

E-GMP kan anvendes til 800 V-opladning som standard og muliggør 400V-opladning uden brug af ekstra komponenter eller adaptere. Multiopladningssystemet er verdens første patenterede teknologi, som virker på motoren og omformeren for at booste fra 400 V til 800 V, så opladningskompatibiliteten bliver stabil.

Se også:  Tesla sænker prisen på Model S markant

En elbil bygget på E-GMP har en maksimal rækkevidde på over 500 km med fuldt opladt batteri (WLTP).

Desuden kan den lynlade op til 80 procent på kun 18 minutter – og kan tilføje op til 100 km på bare fem minutter.

Modsat tidligere elbiler, der kun kunne modtage 1-vejs-opladning, er E-GMPs opladningssystem mere fleksibelt. E-GMPs nyudviklede Integrated Charging Control Unit (ICCU) er en opgradering i forhold til de eksisterende On-Board Chargers (OBC), der typisk kun tillader strømmen at flyde i én retning fra en ekstern strømkilde. ICCU giver mulighed for en ny vehicle-to-load-funktion (V2L), som også kan trække energi fra bilens batteri uden brug af yderligere komponenter. På den måde kan elbiler bygget på E-GMP forsyne andre elektriske enheder med strøm (110/120 V) overalt. Systemet kan endda bruges til at oplade en anden elbil.

Den nye V2L-funktion kan levere op til 3,5 kW strøm og drive et mellemstort airconditionanlæg og et 55” tv i op til 24 timer.

E-GMP cementerer koncernens planer om at introducere i alt 23 elbiler og sælge over 1 million elbiler frem til 2025. Som en del af elbilvisionen er Kia i gang med omstillingen til elektrificeringens tidsalder baseret på koncernens ”Plan S” strategi. I september annoncerede KIA planer om at øge andelen af salget af elbiler med 20 % i forhold til det samlede salg frem til 2025. Koncernen har også for nylig offentliggjort et tidligt billede af syv dedikerede elbilmodeller, der vil blive lanceret løbende frem til 2027.


TAGS
elbil
elektriske transportmidler
kia

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S