Home » Transport » Vild rækkevidde: Mercedes nye elbil giver baghjul til Tesla
Vild rækkevidde: Mercedes nye elbil giver baghjul til Tesla

Vild rækkevidde: Mercedes nye elbil giver baghjul til Tesla

Share

Den nye Mercedes-EQS er afsløret. En eldreven luksus-sedan med med intelligente features, hurtig opladning og en rækkevidde på helt op til 770 kilometer

Først var det midsize-SUV’en EQC, så fulgte MPV’en EQV, herefter kompakt-SUV’en EQA – og nu kan Mercedes-Benz så endelig løfte sløret for fjerde fuldelektriske model i Mercedes-EQ familien: EQS. Den nye, 100 procent elektriske luksus-sedan er den første af sin slags og lanceres i første omgang i to udgaver, nemlig som EQS 450+ med baghjulstræk og 333 hestekræfter samt EQS 580 4MATIC med firehjulstræk og hele 525 hestekræfter.

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterieur, Farbe: hightechsilber/obsidianschwarz, AMG-Line, Edition 1;( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterior, colour: high-tech silver/obsidian black, AMG-Line, Edition 1; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

Verdens mest aerodynamiske bil

Den officielle WLTP rækkevidde for EQS 450+ er opgivet til imponerende 770 kilometer på en fuld opladning. Det er længere end selv den bedste Tesla. Den lange rækkevidde skyldes ikke mindst det særlige og ekstremt aerodynamiske ‘one-bow’ design, som tydeligt adskiller EQS fra modelprogrammet med forbrændingsmotor og samtidig sikrer lav vindmodstand og minimal vindstøj. Med en Cd-værdi på bare 0,20 holder EQS verdensrekorden som den mest aerodynamiske bil i produktion.

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterieur, Farbe: hightechsilber/obsidianschwarz, AMG-Line, Edition 1;( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterior, colour: high-tech silver/obsidian black, AMG-Line, Edition 1; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

“EQS er designet med det formål at overstige forventningerne hos selv vores mest kræsne og krævende kunder. Det er nøjagtigt, hvad S’et i modelnavnet repræsenterer, for netop dét finder man kun i toppen af vores modelprogram,” siger Ola Källenius, CEO i Daimler og Mercedes-Benz.

Se også:  Audis nye elbil kommer til Danmark i starten af næste år - kan forudbestilles nu
Hurtig opladning

Batteriet har en nettokapacitet på 107,8 kWh og kan lades med en effekt på op til 200 kW – og dermed er det muligt at lade energi nok til op mod 300 kilometers kørsel på et kvarter, når man benytter en lynladestation fra eksempelvis IONITY-netværket. Med en 11 kW hjemmelader eller offentlig ladestander kan en fuld opladning klares på 10 timer.

Underholdning på forsædet

Den nye EQS fås med et væld af udstyrsmuligheder. Det er blandt andet muligt at vælge automatiske komfortdøre. Når føreren nærmer sig bilen, kører bilens dørhåndtag ud – og førerdøren åbner automatisk og byder velkommen. Fra MBUX-systemet i kabinen er det desuden muligt for føreren at åbne og lukke bilens øvrige døre.

Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterieur, Farbe: hightechsilber/obsidianschwarz, AMG-Line, Edition 1;( Stromverbrauch kombiniert: 20,0-16,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQS 580 4MATIC, Exterior, colour: high-tech silver/obsidian black, AMG-Line, Edition 1; (combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km)

MBUX Hyperscreen er et af kabinens absolutte højdepunkter. Det store, buede og ekstremt detaljerede skærmunivers, som smyger sig på tværs af instrumentpanelet, når næsten fra A-stolpe til A-stolpe og byder på ikke færre end tre skærme, som visuelt smelter sammen til én.

Se også:  Audi afslører vild sportsvogn på el: Se de danske priser på e-tron GT

Mercedes-EQ, EQS, Interieur, MBUX Hyperscreen
Mercedes-EQ, EQS, Interior, MBUX Hyperscreen

Forsædepassageren har sågar sin egen 12,3” OLED-skærm, som gør det muligt at styre et bredt udvalg af komfort- og underholdningsfunktioner, der specifikt henvender sig til lige netop denne position. Og hvis kabinens intelligente kamera-teknologi registrerer, at føreren kigger på passagerdisplayet under kørslen, dæmpes displayet automatisk.

Mercedes-EQ, EQS, Interieur, MBUX Hyperscreen
Mercedes-EQ, EQS, Interior, MBUX Hyperscreen

De ekstremt kraftfulde Digital Light forlygter, som er forberedt til at kunne projektere symboler direkte på kørebanen, kendes også fra S- og den nye C-Klasse. Aktiv bagakselstyring sikrer samtidig stærke køreegenskaber ved alle hastigheder.

Kommer senere på året

Dansk lanceringsdato er endnu ikke præciseret, udover at Mercedes-EQS vil blive tilgængelig senere på året. Prisen kender vi heller ikke, men man slipper næppe meget billigere end en million kroner.

Læs også:

Prisen er klar: Hyundais nye elbil bliver overraskende billig


TAGS
elbil
elektriske transportmidler
Mercedes

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S