Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det har været udskudt et par gange henover sommeren, men i nat dansk tid løb Battery Day endelig af stablen.
Elon Musk gik på scenen og havde som ventet store nyheder at fortælle om udviklingen indenfor Teslas elbilsbatterier.
Ny type batteri
Bilerne til elbiler er normalt hundedyre. Elon Musk fortalte, at de nuværende batterier udgør ikke mindre end en tredjedel af bilens værdi. Men Tesla har nu skabt et batteri, der er betydeligt mindre omkostningsfuldt at producere.
Takket være en ny type celler, der er er større og mere effektive, samt en ny produktionsmetode, hvor batteriet bygges ind som en del af bilens konstruktion, vil man ikke bare kunne spare produktionsomkostninger men også plads. Og det vil måske bane vejen for mindre Tesla'er, som der tidligere er gået rygter om.
Det nye batteri er ikke bare billigere at producere, men skal også kunne levere 5 gange mere energi, 6 gange bedre ydelse og 16 procent længere rækkevidde.
Billigere elbil
Den nye produktionsmetode kan reducere omkostningerne med 14 procent, og det betyder ifølge Elon Musk, at en Tesla kan bringes ned til en pris på 25.000 dollars. Den billigste Model 3 står i dag til 35.000 dollars.
Det er således et betydeligt hak ned i prisen, og et godt skridt på vejen til at gøre elbilerne konkurrencedygtige med benzinbilerne.
25.000 dollars kan omregnes til cirka danske 160.000 kroner, men hvad den reelle pris vil blive afhænger helt af, hvordan det danske afgiftssystem ser ud på det tidspunkt. I dag bliver der lagt cirka 150.000 kroner oveni prisen på en Tesla Model 3, som står til 369.800 kroner for den billigste model.
Hvad det præcis bliver for en bil, vi får at se om tre år vides ikke, men Elon Musk kunne dog fortælle, at den bliver helt selvkørende.