Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Medarbejdere foretrækker i stigende grad en hybrid arbejdsplads. Et nyt værktøj fra Zoom, Workspace Reservation, giver mulighed for at reservere en plads på kontoret – det er jo ikke sikkert, at man længere har en fast plads.
Det synes at være endnu en funktion, der er ved at omdanne Zoom fra en ren videomødeplatform til et værktøj, der kan organisere de hybride arbejdsliv.
Book dig ind på en kontorplads
Med den nye funktion kan Zoom-brugere booke kontorpladser på forhånd og få overblik over kollegernes kommende arbejdsplaner. Med de fornødne tilladelser kan de også reservere en parkeringsplads på forhånd – de steder, hvor det er nødvendigt naturligvis.
Zoom har fået foretaget en undersøgelse der viser at 55 procent foretrækker en hybrid arbejdsplads, og at 53 procent stadig har behov for at møde ind på kontoret for at netværke og danne relationer til nye kunder. Yderligere så betyder fysisk fremmøde for 58 procent af deltagerne i undersøgelsen, at de kan deltage i fælles samarbejdsaktiviteter og sociale arrangementer.
Dermed ligger der et stort behov for både at kunne arbejde hjemme og på kontoret, og det er dette behov, Zoom ønsker at adressere med Workspace Reservation.
Her er funktionerne
Zoom fremhæver følgende funktioner i Workspace Reservation:
• Mulighed for at reservere kontorpladser.
• On-demand booking, hvor kontorpladsen kan bookes i en mobilapp.
• Pladsreservation og -administration med printbare QR-koder til arbejdsområder.
• Analyser af arbejdspladsen, der kan indsamle data af kontorbooking og strukturering, så man kan opbygge det mest effektive hybride arbejdsområde.
Zoom breder sig
Zoom har på det seneste udviklet en række nye funktioner, hvor formålet tydeligvis er at gøre applikationen til et bredere værktøj, der ikke kun giver mulighed for at deltage i onlinemøder, men i det hele taget at organisere det hybride arbejdsliv individuelt og i en organisation.
Tidligere – i sidste måned – blev Zoom One lanceret. Denne funktion samler en lang række kommunikations- og samarbejdsværktøjer på platformen. Læs om Zoom One her.