Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Selvom man har en succes, er det ikke ensbetydende med, at alt fungerer perfekt. Via brugerundersøgelser og en længere periode med test er Google – som ejer tjenesten – nået frem til, at YouTube skulle have sig en ansigtsløftning.
Målet er at gøre hjemmesiden mere relevant for den enkelte bruger, og Google har derfor fjernet nogle af de mindre brugte funktioner som eksempelvis ’Videoer som bliver set nu’ og rykket andre som eksempelvis ’Fremhævede videoer’ og ’Populære videoer’ ud i højre side.
Det gør plads til en samlet liste af personligt relevante videoer, baseret på visningsoversigt, delte videoer og andre kanalabonnementer.
Google har desuden gjort det lettere at filtrere din egen hjemmeside, så den viser de seneste videoer fra de kanaler, du abonnerer på, mens du samtidig får hurtig adgang til din indbakke, når du har fået ny besked eller kommentar.
Disse og flere andre ændringer kan ses nu, hvis du logger ind på YouTube.