Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Yamaha RX-A3080: Perfekt lyd til din ideelle hjemmebio

Hvis øglerne i ”Jurassic Park” skal lyde – og føles – nogenlunde biografrealistisk i din hjemmebiograf, kommer du ikke uden om endnu en dinosaurus: En ordentlig AV-forstærker med tilhørende højttalere og subwoofere.

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Den ideelle hjemmebio” i Alt om DATA nr. 15/2018 er en indsigtsfuld historie om, hvordan man opbygger en hjemmebio på basis af en pc, der konfigureres som mediecenter.
En rigtig god begyndelse for en filmnørd.

Filmoplevelser og lyd

Vi er nogle multinørder, som gerne kombinerer store billed-oplevelser med en lige så storslået lyd. Det handler ikke kun om bulder og brag i titler som ”Jurassic Park”, men også om musik i koncertvideoer og – for den sags skyld – om at være fri for at slå underteksterne til, når DR Drama blænder op for nye produktioner.

Så er en lydbar altid en god begyndelse, men hvorfor ikke gå hele vejen, hvis budgettet og omgivelserne tillader det? Yamaha har bygget grej til hjemmebiografer i mere end 25 år og har troligt lanceret nye forstærkergenerationer en gang om året. Emnet for denne test er det nye flagskib, RX-A3080, som udadtil ligner sine syv forgængere i RX-A30X0-familien til forveksling. Ikke desto mindre har 2018-årgangen et par friske detaljer, som gør den mere end én overvejelse værd.

Kunstig intelligens

”AI” er et hot begreb, som også Yamaha har taget til sig. Lige fra den tidligste surroundalder har firmaets ingeniører udstyret deres kreationer med programmer, som skal imitere alle mulige – og nogle umulige – akustiske miljøer. Dem kan man mene meget om, og denne skribent er hidtil altid gået tilbage til ”Straight” uden dikkedarer.

DSP-programmerne er der stadigvæk, men nu er de underkastet en Surround:AI-funktionalitet, som i realtid analyserer enhver lydkildes indhold og automatisk vælger den optimale, digitale signalbehandling.

For en ægte lydnørd er sådan et bagpanel et gudeskønt syn. Yamaha har tilsyneladende behersket sig med antallet og udvalget af tilslutninger, men det indtryk ændrer sig, når du kommer ind i opsætnings- og konfigurationsmenuerne!

Dette kan lyde noget storebroragtigt, men det fungerer faktisk imponerende godt i praksis – især når kildematerialet er i almindelig stereo eller er hårdt komprimeret Dolby Surround.
At gøre dialogen i en serie som ”Arvingerne” til klar tale vil nok svare til at få Camilla Bowles til at se mild og venlig ud, men Yamaha udretter et mindre mirakel ved at lade højdehøjttalerne, som ellers bruges til Dolby Atmos, trække dialogen højere op og længere frem i lydbilledet.

Efter vores mening er Surround:AI fint til streamet indhold og almindeligt flow-tv. Ellers foretrækker vi til enhver tid en 4K-disc med ukomprimeret Dolby Digital eller DTS 7.1-kanal lyd, gerne tilsat Dolby Atmos eller DTS:X til effekter fra oven, men ellers Straight On the Rocks.

MusicCast

Yamaha har haft multirum-lyd og streaming på agendaen, længe inden den første Sonos forlod samlebåndet. MusicCast går i dag som en rød tråd gennem hele produktprogrammet og gør det kort sagt muligt at linke audiosignaler på kryds og tværs mellem kompatible enheder i et helt hjem.

RX-A3080 kan selvfølgelig indgå som en central del af et MusicCast-hjem. Og det samme kan de fleste af firmaets aktuelle elektronikprodukter – samt en analog pladespiller og et selvspillende flygel. Og selv om MusicCast-appen nødvendigvis må være ganske kompleks, er den ret nem at bruge.

Vi skal også lige nævne, at forstærkeren kommer med både DAB+ og FM-radio – som begge kræver en god antenne hos os. Så foretrækker vi den indbyggede internetradio, gerne suppleret af Spotify eller en anden af de direkte tilgængelige streamingtjenester.