Home » Gaming & Konsoller » Spillekonsollerne lever – men kan Microsoft ane slutdatoen?
Spillekonsollerne lever – men kan Microsoft ane slutdatoen?

Spillekonsollerne lever – men kan Microsoft ane slutdatoen?

Share

Denne uge bød på to markante spillekonsol-nyheder. Xbox Series X var den ene, men Microsoft er tilsyneladende ikke specielt interesseret i konsolsalget. Nu handler det om abonnenter.

Så kom de – de to længe ventede opdateringer af Sonys og Microsofts markedsdominerende spillekonsoller. Både PlayStation 5 og Xbox Series X (og lillebroren Xbox S) byder på forbedrede specifikationer og nyt design. De kommer til at sælge som varmt brød, og alle forudsigelser om spillekonsollens snarlige død vil blive anset som stærkt overdrevne.

Faktisk har der jævnligt gennem de sidste 10 år været modige ”eksperter”, som har forudsagt, at spillekonsollens slutdato var nært forestående. Først var det pc’en, der ville tage over. Den stationære – senere også den bærbare – computer fik gennem årtiet voldsomt flere kræfter. Desuden kan pc’en, hvis man ønsker det, sluttes til en tv-skærm med et HDMI-kabel ligesom en spillekonsol, så hvorfor ofre pengene på en ekstra boks, som stort set ikke kan bruges til andet end at spille på?

Gamingens svar på Spotify

Den seneste trussel mod spillekonsollen er abonnementsbaserede onlinetjenester – gamingens svar på musikkens Spotify og filmseriernes Netflix. Der er gjort en del forsøg – herunder Google Stadia – men ingen har endnu opnået den helt store succes. Sony har deres egen tjeneste, PS Now, der skulle godt og vel to millioner abonnenter over hele kloden, og sådan en har Microsoft også.

Se også:  Virtual reality anno 2020

Sidstnævnte hedder Xbox Game Pass, og det er måske denne tjeneste, der ender med at tage livet af spillekonsollerne. Det kan man komme til at tro, hvis man lytter til Microsofts Xbox-udviklingschef – han hedder Phil Spencer. Han vil ikke længere opgive salgstallene for Xbox-konsollen. Til det britiske medie The Guardian siger han, at det tal ikke længere er relevant. For Microsoft handler det nu om at øge antallet abonnenter i Game Pass-tjenesten. Xbox’en er ikke længere den drivende kraft, og konsolspillene vil efterhånden også blive tilgængelige for abonnenter på pc-platformen.

Game Pass har 15 millioner abonnenter nu, og hvis det ikke var for denne tjeneste, ville Microsoft aldrig have genudgivet Flight Simulator, anfører Phil Spencer. Inden for musik og film skete overgangen til onlinetjenester pludseligt, men når det handler om gaming, vil den ske langsommere, og derfor vil konsollen overleve nogen tid endnu, vurderer han.

Se også:  Du kommer næppe ned i en F1-racer – men dette rat giver en fornemmelse
Konsoller fylder mindre

Xbox One – forgængeren til denne uges nyhed – har efter alt at dømme solgt halvt så godt som konkurrenten PlayStation 4. Men det er ikke derfor, ifølge Xbox-chefen, at Microsoft kan se slutdatoen for konsollerne.

”Jeg tror, at de mennesker, som vil sætte os op imod Sony baseret på, hvem der har solgt flest konsoller, mister forståelsen for, hvad gaming handler om i dag. Der er tre milliarder mennesker, som gamer på jordkloden i dag, men måske kun 200 millioner husholdninger, som har en spillekonsol. På en måde bliver konsolområdet en mindre og mindre procentdel af hele gaming-kagen,” fastslår Phil Spencer over for The Guardian.

Under alle omstændigheder er det nye kapløb i den klassiske konsolduel mellem PlayStation og Xbox skudt i gang igen. Måske for sidste gang. AOD.dk er klar med tests af de to nye konsoller. Du kan læse testen af PlayStation 5 her. Og vi går i dybden med duellanterne i magasinet AOD. Det bliver i nummer 1/2021, som udkommer 10. december.


TAGS
Gaming
Playstation
Spillekonsol
Xbox

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S