Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Undgå at computeren distraherer dig

Har du en travl dag foran dig, og vil du ikke forstyrres unødigt? Her viser vi, hvordan du forhindrer irriterende meddelelser fra Windows 10, så du kan udnytte din tid optimalt.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hjernen er en fantastisk “computer”. Den kan huske alle mulige ting. Men den fungerer ikke altid efter hensigten. Nogle af os er mere glemsomme end andre.

Det er grunden til, at meddelelser fra Windows-systemet kan være rare at få. De gør opmærksom på kommende begivenheder, for eksempel møder i kalenderen, nye e-mails i løbet af dagen, og de kan fortælle, hvis Windows-computeren har brug for indgriben eller noget andet, som vi har glemt at ordne.

Men nogle gange har du bare brug for at kunne koncentrere dig om en bestemt ting. Så er det måske irriterende, at Windiws gør opmærksom på snesevis af e-mails, som du skal kigge på, eller andre begivenheder. Heldigvis er det nemt at begrænse antallet af meddelelser, så du ikke blive forstyrret unødigt.

Denne trin for trin-anvisning er udført i Windows 10

1 Se nye meddelelser

Når du modtager en meddelelse, dukker der et vindue op over Proceslinjen nederst på skærmen. Hvis du skulle gå glip af en advarsel, kan du når som helst åbne Handlingscentret, hvor du kan se alle de meddelelser, som du har modtaget, ved at klikke på taleboble-ikonet til højre på Proceslinjen.

2 Se alle meddelelser

Når Handlingscentret står åbent, kan du hurtigt fjerne alle meddelelser ved at klikke på linket ”Ryd alle” øverst. Du kan også se hver enkelt meddelelse ved at klikke på den. Så kan du se præcist, hvad du skal tage dig af – for eksempel afventende systemopdateringer eller en kommende begivenhed i kalenderen. 

Hurtigt overblik

For hurtigt at få styr på begivenheder, som du ikke behøver åbne, kan du køre musen hen over dem og klikke på nedpilen (eller krydset for helt at fjerne dem fra listen). Hvis du klikker på selve meddelelsen, kan du se alle de informationer, som den rummer – for eksempel hvis det er en mail eller en besked om en opdatering.

Slå til og fra

Hvis du vil have styr på, hvornår meddelelserne dukker op, kan du ændre dette under systemindstillingerne. Tryk på startknappen, vælg ”Indstillinger” (tandhjulet) og ”System”. Klik på ”Beskeder og handlinger”. Nu kan du med skydeknapper slå forskellige meddelelsesfunktioner til og fra, for eksempel meddelelser fra apps eller alarmer.

 

Finindstil meddelelser

Hvis du ikke over én kam vil slå alle meddelelser fra, kan du slå dem fra for hver enkelt app. Du går igen ind under ”Beskeder og handlinger”, ruller ned og får øje på de enkelte apps, som du kan slå til og fra. Du kan også klikke på en app og få endnu flere indstillingsmuligheder – for eksempel angående lyd ved meddelelser.

6 Få noget stilletid

Den nemmeste måde at undgå distraherende meddelelser på er at benytte funktionen Stilletid. Så ophører alle meddelelser øjeblikkeligt. Slå til og fra ved at højre-klikke på meddelelsesikonet til højre på Proceslinjen og vælge ”Slå stilletid til” i den menu, som kommer frem. Når du ikke længere vil have ro, kan meddelelserne slås til igen.

Med berøring

Hvis du har en pc med touchskærm, kan du nemt tilvælge Stilletid. Du tapper på meddelelsesområdets ikon for at åbne Handlingscenter. I bunden af Handlingscenter sidder en række ikoner, herunder ”Stilletid”. Hvis dette ikon ikke er med i samlingen, dukker det op, hvis du klikker på indstillingen ”Udvid” over ikonfliserne.

Det var det hele

Nu har du fuld kontrol over den måde, som du modtager meddelelserne på. Du kan nemt få orden på meddelelserne i Handlingscenter – eller slå dem fra i besked-indstillingerne og for apps. Desuden giver Stilletid dig mulighed for at slå meddelelserne helt fra, hvilket er ideelt, hvis du er til møde eller skal sove om natten. 

Datatid TechLifes bedste tip

Hvis du befinder dig et offentligt sted, hvor du ønsker at beskytte private oplysninger, og du bliver nødt til at forlade din pc et øjeblik, er det en god idé at slå alle meddelelser fra.