Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Wearables bliver Googlegantisk

For kun få år siden tilhørte rækken af wearable devices science fiction-verdenens fremtidsvisioner. I dag er de her faktisk, og i morgen kan de være med til at udgøre fundamentet for it-verdenens næste store erhvervseventyr. Alt om DATA har talt med en ekspert på området og fået gode råd til, hvordan Danmark tager en international førerposition.

Af Jakob D. Lund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis man bladrer analysehuset Gartners hyppige teknologiforudsigelser igennem fra de sidste fem år, støder man oftere og oftere på betegnelsen wearables, jo længere man kommer op i historien. Wear-ables er som bekendt teknologi, der bæres på kroppen som for eksempel briller, smykker, tøj osv.

For de fleste mennesker begyndte tanken om kropsintegreret teknologi som en fjern vision, men med ikke mindst Googles massive investering i Google Glass-projektet er det pludselig ikke længere så vanskeligt at få øje på erhvervspotentialet i wearables generelt og i Googles innovation specifikt.

Jan Sauer er partner i den dansk/amerikanske konsulentvirksomhed Katapult Group, som med egne ord “accelererer forretningsresultater gennem teknologi og netværk”. Det betyder, at striben af konsulenter i Katapult Group eksempelvis tager et kritisk blik på en virksomheds eller en organisations arbejdsprocesser og leder efter områder, hvor man kan gøre ting bedre, billigere eller smartere. For cirka et år siden blev fire personer i Katapult Group såkaldte explorers i Googles Explorer Programme.

Her fik de lejlighed til at teste Google Glass. Den viden har de siden omsat til forretningsidéer, og Katapult Group bruger i dag meget tid på at demonstrere brillens fortræffeligheder overfor potentielle kunder i, hvad Jan Sauer omtaler som amerikanske Fortune 500-virksomheder.
“Én af verdens største producenter af maskinudstyr holder eksempelvis til i Midtvesten. Her arbejder vi sammen om udviklingen af en applikation, deres kunder – som ofte er landmænd – kan bruge i høstsæsonen. I høstsæsonen hyrer landmændene nemlig sæsonarbejdere ind i et meget stort antal for at få høsten i hus.

Arbejderne får selvfølgelig en grundlæggende træning i at bruge landbrugsmaskinerne, ligesom de også bliver ledt igennem den generelle arbejdsproces. Men problemet er, at landmændene ofte oplever, at sæsonarbejderne gør noget forkert. Det kan være, at de hælder forkert olie på en maskine eller bruger maskinen forkert i forhold til det optimale arbejdsflow. Det er dyrt for landmændene, der ikke får det maksimale udbytte af høsten, og som også får ødelagt deres maskiner,” forklarer Jan Sauer.

Derfor arbejder han på en Google Glass-løsning, som fungerer som en art tjekliste, mens man arbejder. Man skal forestille sig, at sæsonarbejderne møder ind om morgenen og som det første tager brillen på og loader programmet. Brillerne er personlige og sætter straks arbejderen i gang med at udføre arbejdet på den både tekniske og forretningsmæssige mest korrekte og hensigtsmæssige måde. Hvis olien ikke matcher den pågældende maskine, får man eksempelvis straks besked via brillen.

Milliardmarked i 2018

Landbrugsmaskiner og lignende tunge industrier er kun én vertikal i erhvervssammenhæng, hvor Google Glass kan tænkes at have en stor og umiddelbar indvirkning. Også inden for sundhedssektoren ser Jan Sauer et blomstrende potentiale.

“Tag en kirurg på et hospital. Når han skal operere i dag, orienterer han sig hele tiden på en monitor om patientens vitale tegn såsom hjerterytme og blodtryk. Det vil sige, at han eller hun hele tiden skal vende sig om, mens de opererer. Med Google Glass på, kan de have patientens livstegn inden for synsfeltet hele tiden, hvilket gør, at de har meget nemmere ved at blive i momentet,” siger Jan Sauer.

Han forklarer, at Katapult Group også har afholdt møder med eksempelvis et NFL-hold (amerikansk fodbold), som viste interesse for teknologien både på og udenfor banen som henholdsvis et underholdnings- og serviceelement i den samlede publikumsoplevelse. Sådan vil der vedblive at dukke nye anvendelsesscenarier op i takt med, at den officielle lanceringsdato på det kommercielle marked nærmer sig. Ingen ved det endnu, men der spekuleres i en amerikansk lancering i begyndelsen af 2015 og en efterfølgende europæisk året efter.

“Google har tidligere udtalt, at de med Google Glass ønskede at nedbringe tiden fra tanke til handling. Det er den store driver i brillerne,” siger Jan Sauer.

“Med Google Glass kan man tilgå en stor mængde af kompleks information meget, meget hurtigt. Hvilket vil sige, at man kan løfte folks kompetenceniveau meget, meget hurtigt. Det har man efter min mening aldrig kunnet gøre på så transformativ en måde før nu. Det gælder for Google Glass, men også for andre typer af wearables.”

Så du tror på, at det her bliver stort?
“Det tror jeg meget på. Google har tusindvis af udviklere, der arbejder på selve platformen, på økosystemet, der omgiver Google Glass, og på det tilbehør, der spiller sammen med brillerne,” siger Jan Sauer.
Han får opbakning fra det amerikanske tech business-medie Business Insider, som for nylig anslog, at Google Glass ville blive et mainstream-produkt i 2016 og udgøre et årligt marked på ti milliarder i 2018.

Danmark et muligt foregangsland

Jan Sauer er vant til at tale med amerikanske virksomheder og rådgive dem ud fra de lokale markedsdynamikker i USA. Sammenlignet med Danmark, hvor man i øjeblikket overvejer at lægge sit europæiske hovedkontor, ser han gode muligheder for et nyt stort erhvervseventyr.

“Wearables er et umodent marked, hvor der endnu ikke er nogle lande, der har taget teten, hvilket vil sige, at vejen er åben for Danmark. Vi skal bare ville det. Der er en stor offentlig sektor i Danmark med mange medarbejdere i sundhedssektoren, hvoraf mange vil kunne få gavn af wearables. Den offentlige sektor ville simpelthen kunne være med til at drive væksten inden for wearables frem.

Derudover er vi kendt for at være meget it-parate i Danmark, ligesom vi også har et godt netværk, enhederne kan køre på. Og endelig har vi en god uddannelsessektor med adgang til masser af højt uddannet arbejdskraft, hvilket betyder, at det nødvendige kompetenceniveau til at udvikle teknologierne er til stede,” siger Jan Sauer.
“Det kunne da være spændende med en stor dansk vindervirksomhed indenfor wearables.”