Vores online-venner gør os nedtrykte, mener hver tredje dansker

Vores online-venner gør os nedtrykte, mener hver tredje dansker

Share

I begyndelsen var de sociale medier en måde, hvorpå vi kunne holde kontakten med vores venner og dele de gode, glade minder. Sådan er det ikke nødvendigvis mere. I dag sidder mange tilbage med en negativ følelse efter et besøg på de sociale medier, viser en undersøgelse fra Kaspersky Lab

I en global undersøgelse med 16.750 personer, heraf 1.000 danskere, har Kaspersky Lab blotlagt folks frustrationer over de sociale medier. Ofte sidder folk tilbage med negative følelser, efter de har brugt tid på de sociale medier, og folk mener, at det tit overskygger de positive sider af de sociale medier.

Her spiller jagten på likes en central rolle. Hovedparten føler sig nedtrykte eller kede af det, når de ikke får så mange likes, som de forventer på en post, og hver tredje siger, at de føler sig nedtrykte, når deres venner får flere likes end dem. Derudover viser undersøgelsen også, at folk bliver misundelige, når de ser deres venners tilsyneladende gladere liv på de sociale medier.

Se også:  Facebook på vej med nyt dating-univers
Bagsiden af medaljen

Danskere besøger sociale medier af positive grunde og for at komme i godt humør. De fleste (68 procent) bruger de sociale netværk til at holde kontakt med venner og kolleger og til at se underholdende og sjove posts (58 procent). Folk bruger også megen tid på at skabe deres digitale profil og fylde den med alle mulige former for øjeblikke. De poster ting, der får dem til at smile (60 procent), og fortæller deres netværk om, hvor dejligt de har det i ferier og på rejser (43 procent).

Men medaljen har også en bagside, og mange bliver negativt påvirket af de sociale medier. Og hvor det ikke er overraskende, at 59 procent af dem der påvirkes negativt siger, at det er fordi, de er irriterede over de ekstremt påtrængende reklamer, som forstyrrer deres online kommunikation, så stikker frustrationen dybere end det. På trods af ønsket om at få en god følelse ud af interaktionerne på de sociale medier, så sidder folk nemlig ofte tilbage med en bitter følelse af, at deres venner nyder livet mere end dem, når de ser vennernes glade posts om ferier, hobbier og fester.

Se også:  Bruger du sociale medier?
Det grønnere græs på den anden side

Hver tredje dansker er blevet nedtrykt af, at gå på de sociale medier, og af dem har hele 54 procent følt sig kede af det, når de har set venners posts fra en fest, de ikke selv var inviteret til, og 32,2 procent afslørede, at deres venners glade feriebilleder har haft en negativ indflydelse på dem.

Ydermere indrømmede 47 procent af danskerne også, at det kan give dem en følelse af, at deres tidligere liv var bedre end deres nuværende, når de ser på deres egne glade posts fra fortiden.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført af analysebureauet Tolune i perioden oktober til november 2016 blandt 16.750 brugere fra 18 lande, herunder 1.000 danskere over 16 år ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder.

Del denne