Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Volvos næste elbil får vild AI-drevet sikkerhedsteknologi med LiDAR-sensor

Næste generation af fuldelektriske Volvo-biler får LiDAR-teknologi og en AI-drevet supercomputer som standardudstyr for at hjælpe med at redde liv.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Volvo Cars' kommende fuldelektriske SUV-topmodel leveres med banebrydende sikkerhedsteknologi, der har til formål at redde endnu flere liv. Og samtidig sætter den en helt ny standard for bilsikkerhed.

Den fuldelektriske efterfølger af Volvo Cars' XC90, der vil blive lanceret i 2022, leveres med avancerede sensorer, inklusive LiDAR-teknologi udviklet af Luminar og en autonom kørecomputer med Nvidia Drive Orin system-on-a-chip som standard.

Ved at kombinere denne avancerede hardware med Volvo-, Zenseact- og Luminar-software sigter Volvo Cars mod at reducere antallet af trafikdræbte og ulykker.

"Volvo Cars er og har altid været førende inden for sikkerhed. Nu definerer vi det næste niveau af bilsikkerhed, "udtaler Håkan Samuelsson, administrerende direktør for Volvo Cars. "Ved at have denne hardware som standard kan vi løbende forbedre sikkerhedsfunktionerne via skyen og introducere avancerede, autonome køresystemer, hvilket er med til at styrke vores førerposition inden for sikkerhed."

Forbedret sikkerhedsteknologi skal forhindre kollisioner

Med den nye sikkerhedspakke sigter Volvo Cars mod at reducere kollisioner, og reduktionstakten forventes at accelerere over tid ved hjælp af softwareopdateringer via skyen. De nye teknologier er også designet til specifikt at håndtere de trafiksituationer, der resulterer i mange af de øvrige alvorlige kvæstelser og dødsfald, der sker i dag.

"Som del af vores ambition om at levere stadig sikrere biler er det vores langsigtede mål fuldstændig at undgå kollisioner," udtaler teknologichef Henrik Green. "I takt med at vi hele tiden forbedrer vores sikkerhedsteknologi med opdateringer via skyen, forventer vi, at kollisioner bliver mere og mere sjældne, og vi håber på den måde at redde flere liv."

Når teknologien er implementeret, forventes den at blive forbedret over tid således at bilen vil hjælpe til med at forbedre førerens evner i sikkerhedskritiske situationer. Hvor tidligere teknologi i vid udstrækning satsede på at advare føreren om potentielle og umiddelbare trusler, vil denne nye sikkerhedsteknologi med tiden i stigende grad gribe ind efter behov for at forhindre kollisioner.

Ud over sensorpakken og AI-computerens ydeevne bliver Volvos kommende topmodel også leveret med back-up-systemer til centrale funktioner såsom styring og bremsning, hvilket gør den hardware-klar til sikker, ikke-overvåget, autonom kørsel.

Stærkt samarbejde med teknologiske frontløbere

Samspillet mellem LiDAR teknologien, softwaren og backup-systemerne vil muliggøre Highway Pilot-funktionaliteten, der er udviklet internt sammen Zenseact - et Volvo Cars' selskab til udvikling af autonom køresoftware. Highway Pilot, der er en autonom kørselsfunktion til brug på motorveje og fås som ekstraudstyr, vil blive aktiveret for kunderne, når funktionen er sikkerhedsgodkendt og lovliggjort af de relevante myndigheder.

Sensors on electric successor to XC90 – LiDAR

Tidligere på året meddelte Volvo Cars, at virksomheden vil bruge NVIDIA-teknologi til at centralisere databehandlingen. Kernecomputeren og den autonome kørselscomputer, der begge styres af NVIDIA-teknologi, vil med tiden gøre det muligt for bilerne at blive mere sikre ved hjælp af sky-opdateringerne, samtidig med at de yder den nødvendige computerkraft til vision- og LiDAR-behandling.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere