Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Volkswagens ID.-familie af elbiler får hurtigere opladning med ny opdatering

Med softwaregeneration 3.0 tilfører Volkswagen en lang række nye funktioner til de elektriske ID.-modeller og øger samtidig ladeeffekten.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Den nye ID. Software 3.0 er en opgradering til hele vores ID.-familie: Vi løfter vores produkter til et nyt niveau i forhold til funktionalitet, fordi vi arbejder hurtigere, mere opkoblet og mere kundeorienteret”, forklarer Thomas Ulbrich, som er medlem af Volkswagens øverste ledelse for den tekniske udvikling”. ”Med introduktionen af software 3.0 lever vi op til vores ambition om at levere teknologier og innovationer på højeste niveau i alle segmenter.”

Mere intelligente førerassistentsystemer

En af nyhederne i software 3.0 er ”Travel Assist med kollektive data“ (ekstraudstyr). Travel Assist-systemet har været tilbudt i en række Volkswagen-modeller de seneste 3 år. Systemet holder aktivt bilen midt i vognbanen, og samtidig tilpasser systemet sig til kørestilen og kan også køre længere mod venstre eller højre i vognbanen i stedet for midt i vognbanen. Desuden kan det holde afstanden til det forankørende køretøj og den indstillede maksimale hastighed. Systemet omfatter en forudseende hastighedsregulering og svingassistent. I den forbindelse kan bilens hastighed tilpasses til gældende hastighedsgrænser samt vejens forløb (sving, rundkørsler etc.).

Med det nye ”Travel Assist med kollektive data” kan systemet ved hjælp af to radarsensorer bagpå og ultralyd overvåge trafikken omkring bilen, og på motorvej kan systemet ved hastigheder fra 90 km/h også assistere aktivt ved vognbaneskift. Hvis systemet er aktiveret, kan vognbaneskiftet indledes og fuldføres ved at betjeningsarmen til blinklyset kortvarigt trykkes opad eller nedad. Det er en forudsætning, at sensorerne ikke har registreret objekter i nærheden, og at det kapacitive rat registrerer førerens hænder. Så styrer bilen selv ind i den ønskede vognbane. Føreren kan til enhver tid gribe ind og overtage manøvren.

Hvis der foreligger anonymiserede kollektive data fra andre Volkswagen biler, kan den nye ”Travel Assist"1 også assistere på veje med kun én vognbanemarkering. Så skal bilen kun bruge én registreret vognbanelinje for at kunne holde sig i vognbanen på fx landeveje uden vognbanelinjer mellem vognbanerne. Tilgængeligheden af ”Travel Assist"1 forbedres endnu en gang med kollektive data, der øger komforten og hjælpen til kunden.

”Park Assist Plus"

Den intelligente assistent ”Park Assist Plus"2 kan efter aktivering i menuen Parkering søge efter en parkeringsbås (op til en hastighed på 40 km/t efter egnede parallelle parkeringsbåse og op til 20 km/t efter parkeringsbåse vinkelret på kørselsretning) og udføre den pågældende parkeringsmanøvre. Hvis det ønskes, parkerer assistenten automatisk bilen ved hjælp af sensorerne og overtager i den forbindelse hele styringen af bilen inklusive styretøj, acceleration, bremser og gearskift. Føreren skal blot standse ved den valgte parkeringsbås, træde på bremsepedalen og aktivere parkeringen via knappen Start i menuen Parkering. ”Park Assist Plus”2 kan desuden assistere ved allerede påbegyndte parkeringsmanøvrer ved at afslutte parkeringen. Systemet kan også køre ud fra parallelle parkeringsbåse igen.

”Park Assist Plus med memoryfunktion”2. En anden komfortabel nyhed til ID.-modellerne er ”Park Assist Plus med memoryfunktion"2. Med dette innovative førerassistentsystem kan bilen lære op til fem individuelle parkeringsmanøvrer. Memoryfunktionen husker parkeringsmanøvrer med under 40 km/h og over en distance på op til 50 m. Fx til parkering i en carport eller i en garage. Føreren skal blot selv parkere bilen en enkelt gang og gemme parkeringsmanøvren. Derefter kan bilen selv gentage den lærte parkeringsmanøvre. Føreren behøver blot at overvåge parkeringen.

Nye displayvisninger

ID. Software 3.0 omfatter også mange nye funktioner, når det gælder head-up-display og instrumentdisplay samt infotainmentsystemet. ”Augmented-reality-head-up-display” (ekstraudstyr), som projicerer vigtige informationer op på forruden direkte i synsfeltet, bliver nu udvidet med flere visninger: Foruden visningen af assisteret vognbaneskift (ekstraudstyr) i ”Travel Assist"1 vises også nye symboler som fx rundkørsler og afstanden til destinationen. Drejepilene fremstår også bedre integreret i omgivelserne. I ID. Cockpit vises foruden den resterende afstand til destinationen også opladningstilstanden i procent (State of Charge; SOC) ved siden af et batterisymbol med markering af opladningstilstanden. ”Gennem ID. Drivers Club er vi i tæt kontakt med vores kunder – mange har fx ønsket sig procentvisningen, og det ønske har vi altså efterkommet”, fortæller Silke Bagschik, som er CMO i projektgruppen ID. Digital og chef for salg og marketing inden for e-Mobility.

Også når det gælder navigationssystemet (ekstraudstyr), byder den nye software på optimeringer. Det placerer nu bilen i den specifikke vognbane præcist (inden for de systemmæssige grænser), og dermed kan systemet nu rettidigt anbefale vognbaneskift ved motorvejskryds og -frakørsler. Den pågældende anvisning om vognbaneskift vises også i ID. Light – lysstriben under forruden. Det er blevet udvidet med flere funktioner og viser nu også lokale fareadvarsler. Denne tjeneste er baseret på Car2X-teknologien fra Volkswagen: Biler kommunikerer direkte og lokalt med hinanden via radiostandarden WLANp. Dermed bliver de informeret i realtid om kritiske trafiksituationer – fra havarier til udrykningskøretøjer.

Optimeret stemmebetjening

Stemmebetjeningen bruger banebrydende teknologi og løfter systemets funktion op på et nyt niveau. Det genkender betydeligt hurtigere og mere præcist stemmekommandoer, så betjenings- og kørekomforten forbedres. Betjeningen med naturligt sprog gør bilen til en intelligent samtalepartner. Kunden starter stemmebetjeningen med touchfunktionen på rattet eller ved at sige ”Hej ID.” Svarene kommer i løbet af få sekunder. Desuden ligger den forbedrede genkendelseskvalitet for stemmebetjeningen nu på ca. 95 %. Derudover registrerer systemet via de digitale mikrofoner, om det er føreren eller forsædepassageren, der taler, og udfører kommandoerne i overensstemmelse hermed – fx for det 2-zoners klimaanlæg. Stemmebetjeningen forstår frie formuleringer og spørgsmål og ytringer med almindelige formuleringer (”hvor er den nærmeste japanske restaurant i Köpenick?” eller ”jeg har det for varmt”), og hvis det er nødvendigt, stiller systemet spørgsmål tilbage eller kan afbrydes. Svarene kommer to steder fra – online fra skyen og offline fra de informationer, der er gemt i bilen. Onlinesammenligningen sørger for en særdeles høj genkendelsesrate og kvalitet af resultaterne – også ved søgning efter POI’er. Stemmebetjeningen er tilgængelig i alle ID.-modeller på det tyske marked, hvis tjenesten We Connect Plus er aktiveret.

Hurtigere opladning

ID. Software 3.0 medfører også store fordele, når det gælder opladning. Modeller med 77 kWh-batteri kan nu oplade hurtiglade med en ladeeffekt på maks. 135 kW3 i stedet for 125 kW. Forbedringer i batteriets termostyring gør kørslen endnu mere effektiv og kan frem for alt i koldt vejr øge rækkevidden. Kunder, der gerne vil skåne bilens batteri, kan aktivere den nye Battery Care Mode. Den begrænser opladningstilstanden SOC til maks. 80 %.

Mere intelligent e-ruteplanner. Også opladningsmenuen, som nu er placeret i hovedmenuen på det store touchdisplay i ID.-modellerne, er opbygget mere informativt og overskueligt. Onlineruteberegningen i navigationssystemet udarbejder en intelligent rute med flere stop til de lange køreture, så bilen kommer hurtigst muligt frem til destinationen. I den forbindelse tages der hensyn til trafik- og rutedata og den ønskede SOC ved destinationen og ved mellemdestinationer. Vurderingen af ladestop sker dynamisk på baggrund af ladestationernes ladeeffekt. I resultatet kan ruteplanlægningen foreslå to korte ladestop med høj ladeeffekt i stedet for et langt ladestop med lavere ladeeffekt.

Den digitale kundeoplevelse bliver en kernekompetence hos Volkswagen. Med den tiltagende digitalisering af bilerne opstår der både i og uden for bilerne nye interfaces til kunderne. Med ACCELERATE-strategien har Volkswagen tilpasset mange processer endnu mere til kundernes behov – fra bilernes tidlige udviklingsfase over udbuddet af digitale tjenester til besøget hos en servicepartner.Således skal kundernes behov og feedback spille en endnu større rolle i alle dele af udviklingen af bilerne og tjenesterne i hele bilens livscyklus. Dermed bliver integrationen af software i bilerne og den digitale kundeoplevelse til en kernekompetence hos Volkswagen.

Med sin ACCELERATE-strategi indstiller Volkswagen mærket sig tidligt og konsekvent på de omfattende forandringer i bilindustrien. Frem mod 2026 investerer mærket ca. 18 mia. euro i fremtidsområderne elektrisk mobilitet, hybridteknologi og digitalisering. Inden for rammerne af sin globale elektriske offensiv vil Volkswagen øge andelen af rene elbiler til over 70 % på det europæiske marked. I USA og




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere