Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Med introduktionen af den elektriske e-up! i 2015 sænkede Volkswagen den økonomiske tærskel for omstigningen til e-mobilitet. Med e-up! var alle de egenskaber, der gennem årene havde gjort up! til en danskerfavorit, kombineret med en elektrisk drivlinje, der gav 0-emissionskørsel og maksimal kørekomfort i et kompakt format.
Grundet leveringsstrategiske årsager har e-up! i en kortere periode været væk fra det danske modelprogram, men nu er den stærkt tilbage igen og bidrager til Volkswagens omfattende elektriske offensiv.
Minibil til bykørsel
e-up! er tilbage i sin velkendte form, hvilket vil sige en 100 % elektrisk bybil med et tidløst design, et rummeligt interiør i et kun 360 cm langt karrosseri og en cocktail af affjedringskomfort og adrætte køreegenskaber.
Ude under den korte motorhjelm på e-up! ligger en 83 hk og 212 Nm stærk elmotor og en 1-trins transmission, som sikrer at e-up! kan løbe fra 0 til 100 km/t på 11,9 sek. Topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t.
Et lihium-ion-batteri på 32,3 kWh placeret under gulvet giver e-up en WLTP-rækkevidde på op til 258 km ved blandet kørsel og cirka 350 km ved bykørsel. Batteriet kan oplades fra 0 til 80 % på cirka 60 minutter ved en ladeeffekt på 40 kW DC, og med en ladeboks og 7,2 kW AC tager det 5 timer og 27 minutter at oplade batteriet fra 0 til 100 %. CCS-stik til lynladning koster 4.395 kr. Med We Connect-appen e-Remote kan du via din smartphone starte/stoppe opladningen, fjernstyre klimaanlæg, tjekke kørselsinformationer, kontrollere om bilen står med lys på eller om den er låst.
Blandt de billigste elbiler på markedet
I e-up! er det muligt at vælge mellem tre køreprofiler: standard, Eco og Eco+, der aktiveres via en knap på instrumentbordet. I Eco-programmet reduceres motoreffekten fra 83 til 68 hk og drejningsmomentet fra 212 til 167 Nm, mens topfarten er reduceret til 115 km/t, og aircondition-anlægget er slukket. Eco+-programmet forlænger rækkevidden yderligere, da motoreffekten her er reduceret til 54 hk og 133 Nm, og topfarten er 90 km/t.
Kørslen kan yderligere tilpasses, da det er muligt at vælge mellem fem trin af bremseregenerering. Det sker med gearstangen, der vippes tilbage eller frem, så du kan vælge mellem D, D1, D2, D3 og B, hvor B leverer den højeste regenerering på op til 40 KW ved 100 km/t. I ”B” er det muligt at køre e-up! udelukkende med speederen, da den motorbremser så meget, at de hydrauliske bremser i mange kørselssituationer ikke benyttes.
e-up! tilbydes i én udstyrsversion til 159.995 kr., der er veludstyret med detaljer som bakkamera, fartpilot, el-opvarmet forrude, klimaanlæg og regnsensor.