Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

"Der bliver kaos i København" - 10 el-løbehjulstjenester i byen fra 2020

Reglerne bliver strammere, men der kommer mange flere tjenester for el-løbehjul i København til næste år. Det ser Voi, en af de nuværende udbydere, som et stort problem.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Som vi kunne fortælle igår, har Københavns Kommune vedtaget en række nye regler, der skal få styr på det rod el-løbehjulstjenesterne har skabt i byen. Der vil blive skrappere krav til, hvor man må stille løbehjulene, hvor hurtigt de må køre og hvor mange der må være i byen.

Samtidig bliver der dog også åbnet op for en række nye udbydere, i tillæg til dem, der allerede operere i byen. Fra 2020 vil der der være 10 tjenester i alt.

Det er tjenesten VOI, som i forvejen opererer i byen, ikke begejstrede for. De mener, at det vil skabe en dårligere oplevelse og ringere sikkerhed for brugerne.

At den enkelte udbyder kun får mulighed for at opstille omkring 300 el-løbehjul, gør det svært at opretholde en høj kvalitet og service.

Sværere at administrere

"Vi er enige med Københavns Kommune i, at parkeringsforholdene skal forbedres, og derfor er det godt, at der nu indføres den regulering, som vi længe har efterspurgt. Vi har i andre danske byer, hvor vi er til stede, indført parkeringszoner, no parking-zoner og slow zones, hvilket er blevet positivt modtaget af både brugerne og kommunerne. Men vi havde foretrukket en løsning med færre udbydere, som hver især har mulighed for at stille flere el-løbehjul op. Vi håber derfor, at Københavns Kommune vil genoverveje den beslutning, de nu har taget.", siger Eric André.", siger Eric André, General Manager Nordics for Voi.

Et element i den nye regulering fra Københavns Kommune er, at det er udbyderne, der får ansvaret for at fjerne el-løbehjul, der står parkeret uhensigtsmæssigt. I praksis vil det i mange tilfælde ske ved, at borgere henvender sig til kommunen, som derefter kontakter udbyderen med et påbud om at fjerne el-løbehjulet. Eric André mener at det åbenlyst vil være nemmere at administrere med få udbydere end med 10, som der er lagt op til.

"De byer, som har valgt et stort antal udbydere har oplevet, at det er forvirrende for brugerne, men også, at det er dyrt og svært at administrere for byen, som skal være i løbende dialog med mange aktører på samme tid. Der kan nemt blive kaos i København med de nye regler" siger Eric André.

Få udbydere er bedre og mere bæredygtigt

Eric André mener at en løsning med få udbydere vil give både Kommunen og virksomhederne bedre muligheder for at levere en god og bæredygtig service, hvor løbehjulene anvendes så meget som muligt og er til stede på de mest populære steder.

"I andre byer, er det en klar tendens, at man går mod et tættere samarbejde med færre operatører. Et eksempel på dette er Marseille, hvor man har valgt tre operatører i en udbudsrunde, hvor man har defineret klare krav om f.eks. bæredygtighed, sikkerhed og tilgængelighed. Og for brugerne betyder det, at de kun skal have tre apps i stedet for 10, som bliver virkeligheden i København", siger han.

Voi bakker op om, at der kommer klare regler i de enkelte byer, men mener, at det er lappeløsninger, som afspejler fraværet af national regulering. Derfor efterlyser Voi, at regeringen kommer på banen med objektive nationale regler, som sikrer, at byerne kan rumme el-løbehjul på en struktureret og organiseret måde.

Du kan læse vores store test af Voi og de tre andre løbehjulstjenester, der er tilgængelige i Danmark lige nu, her på hjemmesiden mandag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere