Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Virtual Reality: Hvilket VR-headset er bedst?

Virtual reality er kommet langt. Nogle synes måske ikke, at teknologien sidder lige i skabet endnu, men især de seneste år er det gået fremad. Siden Palmer Luckey brød igennem med det oprindelige Oculus Rift, er der dukket en del konkurrenter op - især HTC Vive og det nyere Valve Index. Oculus har ikke hvilet på laurbærrene, og der er masser af liv i teknologien. Men hvilken model er bedst. Vi sender tre kombatanter i ringen <span class="Apple-converted-space">   </span>.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1 Oculus Rift S

2 HTC VIVE Cosmos

3 Valve Index

Her er boksekampens tre deltagere. Oculus Rift S er den seneste reinkarnation af den banebrydende, originale Rift. HTC’s seneste VR-headset kan tilsluttes en trådløs adapter. Den tredje deltager er måske mindre kendt. Valve Index er også nytilkommeren blandt de tre testdeltagere.

1. OMGANG

Valuta for pengene

Trods en uforskammet pris i starten solgte Valve ganske godt. Da spillet Half Life: Alyx kom, blev headsettet endda udsolgt for anden gang siden premieren. Siden er prisen faldet noget (sælges herhjemme via Steams onlinebutik for 1079 euro), så headset-kittet ligger lidt over Vive Cosmos’ pris på 6800 kr. Rift S er mere budgetvenligt med en pris på cirka 4300 kr.

Den markant lavere pris, betyder ikke, at der er mange ulemper ved Oculus-produktet. Javel, Rift er det ældste af de tre headset, og opløsningen er lidt lavere, men det yder stadig ganske godt i kombination med en VR-ready pc. Rift S har også den laveste opdateringsfrekvens af det tre, men kun med en smal margin. På mange måder får du, hvad du betaler for her. Men Rift S giver helt sikkert god værdi for pengene.

Det betyder ikke, at de to andre deltagere i testen leverer dårlig værdi for investeringen. Men altså, når man betaler omtrent det dobbelte for Valve sammenlignet med Oculus, så føler man sig en smule snydt, især fordi headsettene på markedet ligger så tæt i ydelse. Både Index og Cosmos blev i forbindelse med deres lanceringer kritiseret for at være for kostbare, og så længe der er fine, overkommelige alternativer (herunder Sonys bestseller PSVR), så er kritikken berettiget.

Vinder: 

Oculus Rift S

2. OMGANG

Controllerne

Alle tre VR-platforme leveres med fremragende controllere i høj kvalitet. De har alle god bevægelsesstyring, og knaplayoutet er ret ens. Rift S og Cosmos bruger begge ”indefra-ud” sporingssystemer, hvor kameraer på headsettet holder øje med, hvor controllerne bevæger sig hen. Fuld fingerkontrol er en funktion, du får med Valve Index, som har controllere der sidder fast rundt om hånden.

Controllerne til Oculus Rift S-headsettet er særlig fine. De bruger touch-sensorer på knapperne til at simulere fingerkontrol, og det fungerer rimeligt.

Antallet af spil med fingerkontrol er ret småt, så man kan ikke sige, at Valve Index skal have særlig mange ekstra point her.

Enkelte spiltitler (som Valves Aperture Hand Labs) viser dog, hvad den funktion kan.

I praksis vil vi foretrække Rift S’ controllere. Cosmos-controllerne har næsten samme opbygning, men ligger ikke så behageligt i hånden og er en smule tungere. Rift S-controllerne er de letteste, men knapperne og udløserne opleves alligevel som faste og responsive.

Vive- og Rift-controllerne ser begge pænere ud end Index’ sære, takkede kno-controllere. Også i denne omgang vinder Oculus.

Vinder: 

Oculus Rift S

3. OMGANG

Designet

Når vi her skriver ”design”, tænker vi ikke kun på det æstetiske. Hvis vi gjorde det, ville Rift S igen vinde. Valve Index er tæt på at være grim sammenlignet med de to andre, mens Rift S i sort ser fiks og lækker ud. HTC’s seneste headset er et ægte stykke sci-fi-hardware.

Index ser godt nok speciel og klumpet ud, men designet kan noget andet end det rent udseendemæssige. Eftersom du ingenting kan se med et headset på hovedet, vil vi gå så vidt som til at sige, at udseende er sagen uvedkommende.

Designet gælder også hovedtelefonerne. På det punkt er Index udstyret med et par små nærfeltshøjttalere, som er spændt fast til hovedbøjlen, så de lige akkurat ikke berører ørerne.

Det er et godt designvalg. Den manglende kontakt betyder, at lange spilforløb ikke bliver ubehagelige, og den retningsbestemte lydkvalitet er fænomenal uden at fjerne al udefra kommende lyd.

Cosmos-hovedtelefonerne presser mod øret, hvilket kan gøre dem svedige, mens Rift S har små indbyggede højttalere, som ikke helt er opgaven voksne.

Læg dertil Index’ høje byggekvalitet - foringen er perfekt, og at hele headsettet opleves som holdbart – og vi har en klar vinder i Valve.

Vinder: 

Valve Index

4. OMGANG

Ydelsen

Det er svært at måle på kablede VR-headset, da de jo skal drives af en pc for at kunne vise spil. Når det handler om headsets, der fungerer uafhængigt, er det nemmere at udvikle en benchmark-metode. Her må vi kigge på andre ting.

Lad os begynde med opløsningen på øjenskærmene.

På det punkt taber Oculus Rift S med det samme med 1280 x 1440 pixel til hvert øje. Konkurrenterne fra Valve og HTC har 1440 x 1600 og 1440 x 1700. Forskellen i opløsning er mærkbar mellem Rift S og de to andre, mens Index og Cosmos er svære at skelne fra hinanden.

Index’ to skærme har også et fortrin i forhold til konkurrenterne på to vigtige områder: opdateringsfrekvens og synsvidde. Mens Rift S og Cosmos opdaterer med henholdsvis 80 og 90 Hz, præsterer Index en opdateringsfrekvens på ikke mindre end 120 Hz – med en eksperimentaltilstand på 144 Hz i nogle spil. Det kan gøre en mærkbar forskel, selvom man groft sagt må fastslå, at så længe man er over 80 Hz, bliver fordybelsen i spillet ikke forstyrret.

Oven i dette kan Index prale af en synsvidde på 130 grader, hvilket er markant mere end med de andre headsets, som når op på cirka 120 grader.

Vinder: 

Valve Index

5. OMGANG

Brugervenligheden

Selvom vi holder meget af Valve Index, vinder det ikke denne femte omgang. Oculus og HTC har været en del af VR-scenen i et stykke tid efterhånden, og de har lært af deres fejltagelser. Her er det valget af sporing indefra-ud, som efterlader Index bagude. 

Du skal stadig sætte basisstationerne op rundt omkring i rummet og indtaste loftshøjden for det rum, som du spiller i. Herefter skal du ved hjælp af controllerne markere rummets fire hjørner, og så endelig få Steam på din pc til at beregne et brugbart spilleområde. Det er en indviklet proces, der føles forældet og klodset.

Rift S derimod viser dig blot en lidt ”uhyggelig” gråtonet video af dine omgivelser. Det sker ved hjælp af de eksterne kameraer, og Rift får dig til at male et legeområde ved hjælp af en af controllerne. Det tager ikke mange sekunder, og grænserne for området viser sig på en elegant måde, hvis du skulle komme for tæt på dem.

Vive Cosmos er næsten lige så godt, når det udfører en automatisk kortlægning af vægge og hjørner i dit legeområde. Det tager endnu mindre tid end med Rift S, men er heller ikke fejlfrit. Hvis de udvendige kameraer mister forbindelsen til controllerne, tager det lang tid at genskabe orienteringen, især ved dårlig belysning.

Vinder: 

Oculus Rift S

Læs hvem den endelige vinder er på næste side ...

Og vinderen på point er ...

Det må vi give Facebook, at de vidste, hvad de gjorde, da de købte Oculus i 2014. VR-giganten er kommet et langt stykke vej, siden Kickstarter-kampagnen for den første prototype af Rift – hele tiden forrest, når det handler om at få VR til at fungere i praksis.

Det er rigtigt, at Rift S er det ”svageste” stykke hardware på testbænken her. Men det er ikke nok, at et VR-headset har det sidste nye inden for øjenskærme. Det skal også have et ordentligt forhold mellem pris og ydelse, og det skal være understøttet af spiludviklerne.

Oculus var først på scenen for moderne virtual reality, og selskabet nuppede en stor del af markedet lige fra starten, ligesom Oculus har formået at fastholde interessen for sine produkter. 

Ja, Valve Index er det teknologisk mest avancerede VR-headset, du kan købe lige nu. Headsettets kvalitet er unægtelig i orden, og alle og enhver, som hævder, at spillet Half Life: Alyx kan opleves bedre på en anden platform, snyder sig selv.

Men Rifts S giver langt mere for de investerede penge. Det er meget nemmere at bruge. Og når alt kommer til alt, er VR-oplevelsen stort set den samme uanset, hvilket headset du vælger. Blot skal du supplere med et godt sæt hovedtelefoner.