Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Virtual Reality [STORTEST]: Nu rykker virtual reality for alvor

Den nye bølge af virtual reality er ved at finde sin form. Visuelt er kvaliteten efterhånden fin, og der er udviklet platforme, som giver nem adgang til indhold. Vi ser nærmere på syv af de mest interessante løsninger lige nu.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Tanken om at kunne træde ind i en helt anden verden har længe fascineret menneskeheden. Gennem tiden har den givet anledning til et utal af sci-fi-film – fra Tron til The Lawnmower Man og videre til The Matrix m.fl.

Men det er ikke bare ren fantasi. Allerede i halvfemserne gjorde man de første forsøg med virtual reality. Og de lykkedes faktisk, omend de efter vor dages standarder virker naive og håbløst forældede. De krævede et kæmpe setup, der ikke var egnet til hjemme-brug og døde derfor hurtigt hen, efter den første fascination var fortaget.

Først i en tid hvor hjemmecomputerne og selv mobiltelefonerne har fået så stort et kraftoverskud, at de kan køre det krævende indhold, er producenterne begyndt at vove sig ud i virtual reality igen.

Oculus startede den nye bølge af virtual reality og var den første producent, der opnåede nogenlunde succes med at skabe et pc-baseret virtual reality-headset, omend tidlige prototyper eftersigende skulle have forårsaget søsygelignende tilstande hos brugeren.

Disse børnesygdomme er nu ved at være udraderet. Men det betyder ikke, at man er helt i mål. At afvikle overbevisende virtual reality kræver enorme grafikkræfter og afsindigt skarpe skærme. Og skal det være ægte virtual reality, og ikke bare 360 graders video, er fintfølende kameraer og sensorer en nødvendighed.

Tre typer

At du har et headset på og kan se en anden verden omkring dig, betyder ikke nødvendigvis, at det er virtual reality, du oplever. Produ-centerne bidrager ikke ligefrem selv til at trække linjerne skarpt op og gøre forskellene klare, men grundlæggende set er der tale om tre typer af oplevelser – virtual reality (VR), augmented reality (AR) og 360 graders video.

Når der er tale om ægte virtual reality, er du i en vis grad i stand til at bevæge dig rundt i den verden, du befinder dig i, og typisk kan du også interagere med den. Dette kræver, at der er sensorer omkring dig til at registrere dine bevægelser, og det kræver, at der medfølger controllere, du kan tage i hænderne.

Sensorer kommer enten i form af infrarøde kameraer, som hos HTC Vive eller Oculus Rift eller er indbygget i controllerne som hos Mixed Reality-headsettene. Sidstnævnte er noget nemmere at gå til og kræver mindre opsætning.

I augmented reality figurerer det virtuelle indhold som et ekstra lag oven på den virkelige verden, som er synlig gennem brillerne. Monstrer går rundt på bordene, Pokemons gemmer sig i skabet eller onde Jedis forsøger at tilintetgøre dig med deres lyssværd. Star Wars: Jedi Challenges er et eksempel på dette. Efterhånden ser man dog også mange spil tll smartphones, der anvender AR.

360 graders video dækker over indhold, som du ikke har mulighed for at bevæge dig rundt i med kroppen. Således er du mere en passiv tilskuer til video, som afspilles hele vejen omkring dig. Der findes dog grænsetilfælde som eksempelvis Gear VR og Google Cardboard, hvor du i visse apps kan bevæge dig ved at kigge rundt, og hvor der er controllere til at integrere med indholdet.

Microsoft bruger en fjerde betegnelse for deres virtual reality platform – Mixed Reality. Det skal ikke forstås som en ekstra form for oplevelse, men indikerer blot, at platformen rummer alle de tre varianter.

Flere platforme

Netop det, at der eksisterer forskellige platforme, som de forskellige headset er bundet op på, er – ligesom det også gælder i pc- og smartphone-verdenen – lidt af en hæmsko for udbredelsen af indhold. Dog føles det på nuværende tidspunkt ikke som helt så stort et problem.

Headsettene er nemlig meget forskellige både i pris og features og derfor vil forventningerne til, hvad man kan afvikle af indhold på dem ikke være de samme. Der er dog heldigvis en tendens mod mere åbne platforme. Med Mixed Reality har Microsoft åbnet op for, at alle producenter i princippet kan skabe et headset, der gør brug af det Windows-baserede univers, som basalt set er en VR-udgave af Windows, hvor du simpelthen går rundt i systemet og arbejder med apps, ser video, spiller, går på nettet og meget andet. Udviklere har også fri mulighed for at skabe indhold til platformen.

Flere af headsettene giver desuden adgang til spil fra onlineplatformen Steam. Uanset om du bruger Vive, Mixed Reality eller VR One Connect har du således adgang til din konto og dine spil.

Også Google Cardboard er en åben platform, som kan tilgås fra stort set alle smart-phones. Den er endda kompatibel med YouTube, som har videoer i 360 graders format, som du kan se med brillen på. Google har imidlertid også skabt en anden platform, Daydream, som skal levere en VR-oplevelse af højere klasse. Hverken platformen eller de tilhørende headset er dog tilgængelige i Danmark endnu.

Vi savner fortsat et VR-initiativ fra Apple. Med de seneste iPhones har producenten dog satset stærkt på AR, som de kraftfulde mobiler er i stand til at afvikle på imponerende vis.

HTC Vive Pro er et af de VR-headets, vi ser frem til, og som lover markant højere opløsning. Senere på året kommer HTC også med en trådløs adapter til Vive, så oplevelsen kan blive endnu nemmere.

Vidt forskellige

Priserne på headsets spænder fra 10 kroner til næsten 6000 kroner (hertil skal så lægges enten en smartphone eller en kraftfuld gaming-pc). Derfor er der også kæmpe forskel i såvel kvaliteten af headset som indholdet, der er til rådighed.

Når der sendes et billede direkte ind i dine øjne fra få centimeters afstand, skal der selvsagt en enorm mængde pixels til, for at det bliver bare nogenlunde skarpt at se samt en mere end bare almindelig høj framerate til, for at billederne flyder med en naturlighed. Synsfeltet skal desuden være så stort, at man ser den virtuelle verden klart indenfor hele øjets rækkevidde, hvis oplevelsen skal være optimal.

Og det er vel nok her den største tekniske udfordring ligger lige nu. For i mange tilfælde er billedkvaliteten ikke imponerende. Brillerne skal sidde meget præcist, for at du får et skarpt billede, og det kan hurtigt blive anstrengende for øjnene at skulle tyde uskarpe elementer i den virtuelle verden omkring dig. Netop derfor er der heller ikke mange af de løsninger, vi tester her, man kan holde ud at bruge meget længere end en halv times tid ad gangen.

Til gengæld er der sjældent problemer med at afvikle indholdet. Det kører almindeligvis helt smidigt. Hardware-kravene er da også ret høje, især når det gælder de pc-baserede løsninger. For at du overhovedet kan få lov at afvikle indholdet, skal din computer være forsynet med grafikmuskler i en klasse, der hører de bedre gamingmaskiner til. Har du ikke sådan en i forvejen, må du derfor indregne den som en ekstraudgift oveni headsettets pris.

De mobilbaserede løsninger er dog mere tilgivende, når det gælder hardware. Så længe mobilen bare er af relativt ny dato vil den kunne køre Google Cardboard og Jedi Challenges. Samsungs headset tager også mobiler af ældre dato, men de skal alle være en del af producentens Galaxy-serie for at kunne bruges.

Plads til forbedringer

Der er allerede ved at ske forbedringer, når det gælder billedkvaliteten. HTC har præsenteret Vive Pro, som leverer en markant højere opløsning end den nuværende Vive-model.

Udover billedkvaliteten er der dog også et par andre ting, der kræver forbedring, før vi er helt i mål med den perfekte VR-oplevelse.
Når det gælder pc-baserede løsninger er kabler stadig et nødvendigt onde for, at de enorme mængder data kan sendes hurtigt nok til headsettet. Det er ikke så praktisk at have kabler flydende omkring, når du bevæger dig hovedløst rundt uden at kunne se dine omgivelser.

Der er dog løsninger på vej. HTC er senere på året klar med en trådløs adapter til Vive, og mon ikke der kommer noget lignende til Mixed Reality også. Derudover kommer Oculus med Santa Cruz, et helt selvstændigt VR-headset, der leverer, hvad man forventer af Ocuclus Rift, men uden du er bundet til en pc.

En anden mulighed er at anskaffe sig Zotac Go, en VR-rygsæk, forsynet med en kraftfuld gamingcomputer, som du kan koble på dine Vive-briller. Tag den på ryggen, så har du hele dit VR-setup på dig og behøver ikke bekymre dig om at falde i kablerne. Ulempen er, at den skal i opladeren ret ofte. Den klarer cirka tre kvarters gaming på en opladning.

VR-briller, i de nuværende inkarnationer, er generelt ret store og kluntede. De fleste af dem sidder behageligt nok, men vi må forvente at de bliver mindre og mere fikse med tiden.

Vi har i testen på de næste sider ikke kåret en testvinder, da de nuværende VR-løsninger er så forskellige, at de ikke er sammenlignelige. Vi har dog anbefalet et produkt, vi mener, giver en optimal VR-oplevelse lige nu.

Både til computer og mobil

Der findes flere VR-løsninger derude end de syv, vi har testet her. Zeiss har eksempelvis skabt et ret interessant headset, der hedder VR One Connect. Det er en krydsning mellem en mobilbaseret- og en pc-baseret løsning. Headsettet bruger faktisk begge dele. Ligesom eksempelvis Gear VR skal der sættes en smartphone ind i brillen, for at du kan få et billede, men som eksempelvis Vive trækker den kræfterne fra din computer.

Fra mobilen skal således forbindes et USB-kabel ned til din computer. Det gør det muligt at afvikle spil fra SteamVR-platformen som også Vive og Mixed Reality-headsettet bruger. Controllere kan købes som en del af pakken eller som tilbehør. I disse er indbygget sensorer, så dine bevægelser registreres.

VR One Produkt: VR One Connect Producent: Zeiss Pris: 1649 kroner
Vi glæder os til, at VR One Connect kommer, så vi kan teste denne løsning.

Headsettet kan også bruges uden en pc til at køre Cardboard apps. Kravene til din smartphone er ikke så store – de fleste kan bruges, men for at afvikle VR-spillene fra Steam, skal der bruges en forholdsvis kraftfuld computer. Headsettet er dog ikke dyrt – det koster 1649 kroner i et bundle med to controllere – så på den måde burde der være lidt plads i budgettet til en god computer.

VR One Connect ses som et billigt alternativt til Vive og Mixed Reality headsets, hvis du gerne vil spille VR-spil fra Steam. Billedoplevelsen vil dog ikke være ligeså god, da en smartphone – uanset hvor god den end er – sætter begrænsninger for, hvor høj en opløsning og hvor hurtig en framerate du får. Men ønsker du at gå et skridt videre end Google Cardboard, er dette headset en spændende løsning.