Home » Virtual Reality » Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu
Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu

Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu

Share
En ny æra inden for vr

Efter den fiasko tog VR et skridt tilbage ud af mainstream-markedet, og der kom ikke noget seriøst forsøg før 2012, da en kampagne på Kickstarter introducerede Oculus Rift, der udgjorde et reelt fremskridt inden for virtual reality, og som ikke blot var endnu en gimmick. Palmer Luckey begyndte at arbejde på systemet mellem 2009 og 2012. Hans udgangspunkt var, at tidligere headset havde været meget dyre at producere på grund af kravet til komplicerede linser, som skulle fjerne den forvrængning, der ofte opstår, når skærmen er så tæt på øjnene. Han besluttede sig for at bruge en billigere linse og minimere forvrængningen med avanceret brug af software. Hertil kom et bredere synsfelt og langt bedre skærme, der skyldtes forbedringer i teknologien i det foregående årti. Resultatet blev et meget stort spring fremad for VR-headset. Kickstarter-kampagnen skaffede millioner af dollar, og det var et tydeligt tegn på en betydelig kærlighed til ideen. Denne gang hjalp Valve til med sin teknologiske erfaring inden for sporing, og det skubbede pc-virtual reality fremad. Det førte til en genfødsel for VR, og hvert eneste headset, der siden har set dagens lys, har fulgt et tilsvarende format. For en gangs skyld var der mange, der fik en lovende oplevelse.

Se også:  Turtle Beach Stealth 700 Gen2 [TEST]: Lidt af en perle til prisen

I 2014 købte Facebook, der var interesseret i området, Oculus for omkring 2 milliarder dollar. Google og Samsung ville også med på VR-vognen og udviklede deres egne smartphones. Google VR bestod af et gør det selv-sæt af pap og linser, og det var telefonen, der gjorde alt arbejdet med at opdele billedet stereoskopisk, mens dens gyroskop klarede sporingen. Det var en billig og nem løsning til folk, der ville prøve VR-oplevelsen i virkeligheden. Ganske vist var denne oplevelse ret sølle i sammenligning med pc-drevne systemer, men det var interessen for VR, som telefon-headsettene udnyttede, og den lokkede flere forbrugere til markedet.

TAGS
Gaming
Google Earth
virtual reality
VR
VR-headset

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S