Home » Virtual Reality » Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu
Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu

Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu

Share

USA’s militærs arbejde med køretøjssimulering, specialister hos NASA og forskere på University of Utah havde stor betydnimg for udviklingen af VR-teknologi i 1960’erne og 1970’erne. Parallelt med markante fremskridt inden for computergrafik-teknologi begyndte VR at få vind i sejlene i 1980’erne. I 1985 udviklede et hold på NASAs Ames Research Center i Mountain View, Californien, projektet Virtual Environment Workstation. Denne opfindelse var stereoskopisk vidvinkel-teknik, der omfattede to LCD-tv-skærme og – sidst, men ikke mindst – en motorcykelhjelm. De forhåndenværende søms princip? Skærmen kunne være et kunstigt, computergenereret miljø eller et ægte miljø, der blev leveret af videokameraer på afstand. Samtidig med dette projekt blev begrebet “virtual reality” dannet af et af holdets medlemmer, som lavede handsker til enheden. De parrede handsker kunne registrere bevægelser fra brugerens fingre via en række sensorer. Det dannede et computergenereret billede af ens hånd i det virtuelle miljø, som man kunne bruge til interaktion. Allerede fra midten af 1980’erne var ideen om at kunne interagere virtuelt inden i en simuleret, alternativ virkelighed bredt vedtaget, og den skulle komme til at danne ramme for VR’s fremtid.

Et af de tidlige udviklingssæt til Oculus Rift – jakkesættet er ikke med i pakken.

Det var først i begyndelsen af 1990’erne, at gaming og VR fik anledning til at mødes. Arkade-spillemaskiner var de første, som gav offentligheden den oplevelse. Virtuality Group lancerede en serie af avancerede VR-maskiner mellem 1991 og 1993. Igen brugte de stereoskopisk 3D-visning, og denne gang med en opløsning på hele 276 x 372 (og så er der nogle, der klager over VR-grafik i dag). Desværre havde disse arkadesystemer ikke megen medvind. Var lanceringen kommet for tidligt? Ydelsen var simpelthen ikke god nok til at gøre oplevelsen tilstrækkelig behagelig. Den kunne måske have været god nok til en kort arkadeomgang, men det var for meget forlangt at føre den videre til næste trin.

Se også:  Verdens første 16”-gaminglaptop med QHD-opløsning

Sega var et af de første firmaer, som prøvede at lancere et system til hjemmebrug. Problemet var, at arkademaskinerne var meget dyre, og det var derfor svært at overføre teknologien til hjemmene i 1990’erne, for at sige det mildt. Sega VR blev annonceret i 1991 – man havde planer om versioner af headsettet til både arkader og til Sega Genesis-konsollen. I 1993 blev Sega VR-headsettet omsider annonceret under CES, men det var det sidste glimt af optimisme, som dette headset kom ud for. Det blev aldrig til noget på grund af komplikationer i produktionen plus den omstændighed, at udstyret forårsagede alvorlig hovedpine og transportsyge hos dets brugere. Ellers tak. Det var imidlertid sikkert bedst, at dette headset forblev i sin prototypeform, fordi det, der skulle blive den næste VR-mainstream-lancering, ikke netop var et tigerspring fremad for denne del af markedet.

Se også:  Astro A50 [TEST]: Et gamingheadset i særklasse

Nintendos Virtual Boy var et katastrofalt forsøg på VR, men den spillede en vigtig rolle i teknologiens udvikling. Den blev lanceret i 1995, og den skulle være verdens første bærbare videospilkonsol, som kunne levere ægte 3D-grafik. Det lød virkelig spændende i midten af 1990’erne. Og der var hype for alle pengene. I virkeligheden var der tale om en 32-bit bordkonsol, som kun kunne vise billeder i rød og sort. Jo, du læste rigtigt. Den kostede ved lanceringen cirka 1000 kroner, og det var meget for en konsol, der ikke engang kunne håndtere spil i rigtige farver. Kunderne klagede over skærmen, over manglen på support og over det ukomfortable headset. Det hele endte med, at Virtual Boy blev et kommercielt flop.

TAGS
Gaming
Google Earth
virtual reality
VR
VR-headset

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S