Home » Virtual Reality » Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu
Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu

Virtual reality er altid en lovende teknologi – her er status lige nu

Share

VR fra fødslen til i dag

Begrebet virtual reality er blevet brugt i teknologisektoren i de seneste syv årtier, men udviklingen er gået langsomt. Målet er beundringsværdigt og tillokkende, nemlig at drage os ind i en fuldt realiseret alternativ dimension, hvor man kan gå et skridt væk fra sit daglige liv og blive komplet inddraget i det spil eller de medier, man drømmer om. Når tanken falder på virtual reality, tænker man umiddelbart på VR-headset; dette koncept har eksisteret i årevis, og det har i en vis forstand været tro mod sin oprindelige udformning.

Et af teknologiens formål er, at brugeren skal føle sig, som om han eller hun er i en anden verden. Denne ide så man i 1950’erne med opfindelsen af Sensorama. Kinematografen Morton Heilig præsenterede ideen i sin artikel “The Cinema of the Future” fra 1955. Hans design bestod af en maskine, hvor brugeren sad inden i en kasse og så en film. Alle brugerens sanser blev forstærket, fordi personen var lukket helt inde. I 1962 havde han udviklet en fungerende prototype, der kunne vise stereoskopisk vidvinkel-video. Der var også andre funktioner: stereo-lyd, vind, vibrationer og sågar lugte. Med prototypen fulgte fem korte film, hvoraf den ene handlede om en motorcykel, som kørte gennem New York. Tanken om at kunne rejse virtuelt og opleve forskellige livsformer er til en vis grad det, der ligger bag virtual reality i dag. Heldigvis fandtes The Walking Dead ikke i 1960’erne; vi har ikke fantasi til at forestille os, hvilken lugt der skulle bruges til den.

Se også:  Danskerne gamer mindst i verden

Nintendos Virtual Boy virkede meget lovende.

Vi spoler frem til 1965, hvor det format, som vi kender i dag, begynder at tage form. En videnskabsmand ved navn Ivan Sutherland grundlagde tanken om det, vi nu kalder virtual reality. I sit essay “The Ultimate Display” beskrev han en computer med et tilsluttet display, som gav brugeren mulighed for at stifte bekendtskab med begreber, som ikke kan realiseres i den fysiske verden, “et spejl, der fører ind i et matematisk eventyrland”. Og dermed var begrebet “virtual reality” født.

Vi går videre til 1968: Sutherland og nogle af hans studerende lavede verdens første hovedmonterede display. Det kan man kalde ret imponerende, tiden taget i betragtning. Systemet bestod af to CRT-skærme med spejle og prismer indeni. De gav mulighed for digital wireframe-grafik, som kunne lægges oven på det, man kunne se. Enheden havde seks grader af sporing med tre ultrasoniske sendere på headsettet, og de sendte til fire modtagere, der hang i loftet. Man får indtryk af, at der ikke ligefrem var tale om en lille nipsgenstand. Sutherland kaldte sin opfindelse Sword of Damocles (Damoklessværdet). Desværre blev det ikke til megen udvikling; dertil var projektet for kostbart og upraktisk.

Se også:  Audeze Penrose [TEST]: Luksus-gaminglyd fra hi-fi-producent
TAGS
Gaming
Google Earth
virtual reality
VR
VR-headset

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S