Home » Gaming & Konsoller » Virtual reality anno 2020
Virtual reality anno 2020

Virtual reality anno 2020

Share
Farvel til VR?

Det er ikke for sent at redde VR. Men det føles, som om vi nærmer os en kritisk fase – knald eller fald for denne generation af VR, hvor formatet enten udvikler sig og fortsætter eller falder sammen med det resultat, at teknologien vender tilbage i et kommende årti, når den er blevet yderligere udviklet.

Det er imidlertid svært at se, hvordan et enkelt spil skulle kunne løse problemerne med VR på dette stade. Nok har VR brug for en killer-app, men det er måske ikke nok. Veteraner i branchen er stadig uenige om, hvorvidt gaming virkelig skal bevæge sig i retning af VR, og selv giganter som Facebook og Google har været uvillige til at hælde store pengesummer i VR-projekter. På den anden side er Valve gået ind til endnu en omgang med Valve Index VR.

En læge fra USA’s flåde bruger en VR-faldskærms-træningssimulator.

Oculus viser heller ikke tegn til at stoppe, men Oculus Quest bliver formentlig det sidste produkt i den første generation. Det er dog svært at forestillie sig, at anden generation bliver markant anderledes, bortset fra mindre forbedringer i skærmene og processorkraft i de nye headsets.
Hvis VR får lov til at tøffe videre uden reel support, dør fænomenet.

Kostbar hardware og mangel på ordentlige spil har allerede hæmmet platformens værdi for seriøse gamere, og superbillige alternativer kan faktisk have skadet VR’s marketingværdi ved at overbevise mange forbrugere om, at det er en døgnflue, der er sjov i en halv time, indtil man lægger sit papheadset væk og vender tilbage til at bruge telefonen som alle andre mennesker.

Se også:  Trust GXT865 Asta [TEST]: Gamingtastatur på budget overbeviser

Vi vil ærlig talt meget gerne se VR få succes. Potentialet er til stede, og moderne headsets giver en langt mere overbevisende oplevelse end apparaterne fra før 2010. Men hvis udviklerne ikke viser sig villige til at arbejde sammen og for alvor retfærdiggøre hardwaren med nye, større og mere ambitiøse spil, tror vi ikke på det.

Det er muligt, at VR’s succes er uundgåelig – ligesom cloud-streamet gaming eller motioncontrol-gaming er det måske et af det tilbud, man ikke kan sige nej til, og som gør et nyt forsøg med få års mellemrum. Det er blot umuligt at sige med sikkerhed, om vi får det at se nu, eller om vi må vente til 2030’erne.

Mere end bare gaming

Oculus Go var et af de første vigtige forsøg på at lave et trådløst headset.

VR henvender sig naturligvis ikke kun til gaming. Oculus’ opfinder, Palmer Luckey, tog afsked med videospil for at grundlægge et nyt firma, der specialiserer sig i forsvarsteknologi, og sætter VR-teknik til at arbejde på droner, sensorer og software for det amerikanske militær.

Virtual reality er blevet undersøgt af talrige militærfolk over hele verden i forbindelse med træning. Det gælder navnlig jagerpiloter, der får mulighed for at opleve kampsituationer uden at blive udsat for reel fare.

Se også:  Oplad gamer-musen trådløst

Virtual reality er også blevet brugt til lægevidenskabelige formål. Læger under uddannelse kan gennemføre komplekse operationer i VR eller se videoer i 360 grader af mere erfarne kirurger på arbejde.

VR-headsets er blevet brugt til eksperimentelle terapiforløb såsom et program, der simulerer konsekvenser af demens for en persons syn og hørelse. Applikationer af denne art kan give familiemedlemmer mulighed for at se ting fra en psykisk syg slægtnings synsvinkel. Der er da også forsøg i gang med VR på flere danske sygehuse.

En anden og lidt mere esoterisk brug af VR-teknologi har fundet sted inden for arkæologi og palæontologi. Arkæologer kan kortlægge udgravningspladser ved hjælp af droner og kameraer og lave digitale kopier af stederne. På den måde kan studerende og fagfolk over hele verden se dem og udforske stederne i virtual reality.

Som du måske har gættet, bliver det næste logiske skridt at gendanne disse steder, som de ville have set ud i fortiden. Det vil udgøre en portal til eftertiden for både akademikere og entusiaster, der ønsker at opleve historiske steder.

Anvendelsesområderne holder ikke op her. Nogle firmaer har inddraget VR til virtuelle mødelokaler, mens arkitekter har brugt teknologien til at demonstrere, hvordan en færdig bygning kommer til at se ud. Det er muligt, at fremtiden for VR slet ikke skal findes i gaming og underholdning, men i stedet på arbejdspladser.

 

TAGS
Gaming
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S