Home » Gaming & Konsoller » Virtual reality anno 2020
Virtual reality anno 2020

Virtual reality anno 2020

Share
Skyd skylden på spillene

Det er en udbredt opfattelse, at VR mangler en killer-app; et spil eller et program, der for alvor kan vende udviklingen. Det har vi endnu ikke set. Nogle få smarte ideer såsom Samsungs 360 grader-kamera til overbevisende videooplevelser blev efterhånden opgivet som gimmicks uden blivende værdi. Indtil teknologien bag VR kan blive perfektioneret og levere en total, ubrydelig virkelighedsopfattelse, påhviler det softwaredelen at føre formatet fremad.

Der er imidlertid en beklagelig side af sagen: De eksisterende VR-spil er en sølle forsamling. Der findes nogle få glimrende eksempler (se boksen til venstre “Spil, man gider spille”), og nogle eksisterende AAA-titler, som med større eller mindre succes er blevet overført til VR, for eksempel det fremragende Skyrim VR eller det let vaklende Borderlands 2 VR. Men ellers er det en hovedregel, at gode VR-spil skal opbygges fra grunden med henblik på at fungere i VR, og de fleste udviklere vil ikke bruge tid eller penge på at få det til at ske i stor skala.

Gorns overdrevne kroppe og mængder af blod ser forrygende ud i VR.

Der er dog masser af folk, der gerne vil prøve at producere et spil til VR – måske blot ud fra nyhedens interesse. Det har ført til et væld af titler, der i bedste fald er korte spil og i værste fald er glorificerede techdemoer. Mange udviklere synes at begynde med en enestående og interessant ide til et spil, der kunne fungere godt i VR, men de mangler ressourcer til at producere det i en form, der varer længere end to timer. Nogle af spillene er latterligt korte; Accounting+ er et spil fra Rick and Morty-stjernen Justin Roiland. Det er overdådigt godt udført og varer mindre end en time. Og det koster 12 dollars!

En alternativ tilgang har bestået i at producere virtuelle sandkasser, som gamerne simpelthen kan rode rundt i. Det er grundlaget for mange YouTube- og Twitch-kanaler – meningsløst pjank i forskellige iklædninger, ofte ved hjælp af en fast mekanik, der skal gøre sagerne interessante.

Se også:  Før konsoller og pc-spil: Maskinerne i arkaderne

Blade and Sorcery anbringer spillerne i en middelalderlig arena og udstyrer dem med en række tidstypiske våben og trylleformularer, som spilleren kan bruge til at hakke ulykkelige stakler til plukfisk. Gorn gør noget lignende, men med tegneserielignende gladiatorer i overstørrelse og absurde splattereffekter.

Spil, man gider spille

Gå løs på de kantede røde mænd med improviserede våben i Superhot.

For hvert godt spil, der kan spilles i VR, er der ifølge vores ekspertberegninger (der ikke er pinligt nøjagtige) omkring 7000 dårlige. Men der findes altså gode spil. Vi må umiddelbart anbefale Beat Saber, et neon-belyst adrenalinkick – Guitar Hero parret med Star Wars.

De to controllere bliver til lyssværd, og mens farvede blokke kommer ræsende imod en, skal man ødelægge dem i takt til musikken. Lige så hæsblæsende er det afsindige ekstremsport-spil Sprint Vector, der lader op til otte spillere drøne gennem alle mulige former for futuristiske lokaliteter i svimlende fart.

De, der foretrækker mere intellektuelt udfordrende oplevelser, vil måske nyde Budget Cuts, der er et humoristisk spil, som gør spilleren til en menneskelig ansat på en arbejdsplads, der er fuld af robotter. Bevæbnet med et skydevåben og kontorartikler, sniger man sig rundt og skjuler sig for robotterne med kameraer på hovedet. Det har en strålende og mørk humoristisk sans, der minder os om det oprindelige Portal.

Det lader af en eller anden grund til, at sort humor virker godt i VR. Duck Season fører spilleren tilbage til en barndom i 1988, hvor man er ivrig efter at spille det nyeste hitspil – en forklædt udgave af Duck Hunt. Det viser sig dog hurtigt, at der er noget i gære undervejs. Elementer af horror, action og stealth-gameplay, der supplerer de indledende arkade-elementer.

Arizona Sunshine og Space Pirate Trainer er begge underholdende sager med henholdsvis zombie- robot-massakrer, mens det fantastiske
Superhot er endnu bedre i VR. Det giver en overdådig følelse af mesterskab, når man undviger en kugle i Matrix-stil, kaster en flaske efter en angriber og griber hans pistol i luften for at gøre arbejdet færdigt. Det er lige så meget et puzzle-spil som et skydespil, og det føles lige så godt, som det ser ud.

Se også:  Forrygende dansk musemåtte i glas får en storebror
Find den rette formel

Det er sjovt nok at fjolle rundt med VR, men disse spil har hverken historier, formål eller noget mærkbart spilindhold. Pavlov VR kan være vældig sjovt sammen med nogle venner, mens man drøner rundt med automatvåben i en efterligning af CounterStrike, men det kommer hurtigt til at føles en demonstration af, hvad VR er i stand til, snarere end et rigtigt spil.

“Oplevelser” med virtual reality er ikke ualmindelige, og ejere af VR-headsets kan fordybe sig i et andet liv i en kort stund – alt for ofte en meget kort stund. Det kan være en skydebane, en rutsjebane eller en udsigt over en dyb afgrund. Her ønsker vi ikke at gå ind på kødets lyst; det overlader vi til mindre raffinerede it-journalister. Hovedsagen er, at VR-”spil” ofte slet ikke er spil, blot snapshots, glimt ind i spændende verdener og scenarier, som forsvinder næsten lige så hurtigt, som de begyndte.

Selv nogle af de “rigtige” spil, der er udviklet til VR, falder igennem på indhold, udseende eller blot kvalitet. Et problem med virtual reality er, at spil er fordelt på et enormt antal genrer, og mange af dem fungerer simpelthen ikke i VR. Det skal dog nævnes, at nogle genrer passer glimrende til VR-formatet. Puzzle-spil kan egne sig glimrende til virtual reality, navnlig locked-room-spil som spionkomedien I Expect You to Die.

Første person-skydespil virker relativt godt i VR, for her kan spillerne foretage manøvrer, som ville være umulige med et konventionelt FPS-spils begrænsninger. Køre- og flyvesimulatorer kan være fantastiske: Man nedsænker spilleren i cockpittet i en F1-bil eller et imponerende rumskib, hvor de umiddelbare omgivelser er statiske, mens hele miljøet bevæger sig rundt om spilleren. Den videre udvikling af VR har ført til nogle fantastisk uhygge-lige horrorspil – navnlig er Resident Evil 7: Biohazard en ualmindelig hårrejsende fornøjelse.

TAGS
Gaming
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S