Home » Gaming & Konsoller » Virtual reality anno 2020
Virtual reality anno 2020

Virtual reality anno 2020

Share
Det går for langsomt

John Carmack blev i november 2019 under årets VR Awards tildelt en lifetime achievement-pris for sit arbejde med Oculus. Under sin takketale sagde han imidlertid, at han og nogle af hans kolleger “faktisk ikke havde været tilfreds med udviklingens tempo,” når det gjaldt udvikling og udbredelse af VR. Han indrømmede også, at VR er et utrolig smalt nichemarked, og at der stadig forestår meget arbejde, før VR for alvor kan komme op i omdrejninger. Senere har Since Carmack meddelt, at han forlader Oculus for i stedet at fokusere på kunstig intelligens.

Efter vores mening har han ret: VR ser ud til at stagnere. Oculus lancerede Rift S i begyndelsen af 2019, og få måneder senere slog HTC igen med Vive Cosmos. Begge var headsets af høj kvalitet, men med mere fokus på forbedrede hardware-specifikationer end på ægte fornyelse.

HTC Vive er fortsat Oculus’ vigtigste konkurrent på VR-markedet.

Forbedret kamerasporing, skærme med højere opløsning og så videre. Lutter gode forbedringer, men værdiløse uden fremragende software, der kan leve op til kravene. Den største ændring hos Vive Cosmos er et ændret headsetdesign, der gør det muligt for bæreren at hæve “visiret” uden at fjerne hele headsettet.

Se også:  De største spil lige nu

Selv Oculus, der må betragtes som det moderne VR-headsets stamfader, udvikler sig ikke hurtigt. Quest og Rift S er ikke VR-nytænkninger; de er blot opgraderinger af eksisterende teknologi. Ligesom PSVR og Vive Cosmos fører de ikke VR-branchen fremad på en meningsfuld måde, til trods for at de er fremragende produkter. Problemet med VR’s manglende ekspansion skal nok findes et andet sted, måske snarere på softwaresiden.

De første VR-fiaskoer

VR har eksisteret i forskellige former i et stykke tid. Den måske mest uforglemmelige forgænger til moderne VR var Nintendos ofte hånede Virtual Boy, der var et headset i bordudgave, og det krævede, at man trykkede øjnene ind i det for at opleve vakkelvorne stereoskopiske 3D-spil i røde kulører. Det var helt forfærdeligt, og det blev en kolossal kommerciel fiasko for Nintendo.

Virtual Boy (se billedet ovenfor) var ikke noget rigtigt VR-headset; der var fokus på en hovedpinefremkaldende variant af parallakse-3D. Sonys Glasstron-visir var en ægte forgænger for VR, som vi i dag kender fænomenet; et hovedmonteret display, der gjorde det muligt for gamere at sætte sig ind i cockpittet i en krigsmaskine i MechWarrior 2. Sony lancerede fem Glasstron-modeller i løbet af tre år i 1990’erne, og til trods for at de ikke blev nogen enorm succes, banede de vejen for, at Sony producerede PlayStation VR næsten 20 år senere.

Se også:  Nu kommer esport til mobilen

Nogle mindre firmaer prøvede også at gøre et forsøg med VR før århundredskiftet, men ingen af dem gjorde noget større indtryk. I Storbritannien eksperimenterede det af IBM-grundlagte firma Virtuality Group med VR-headsets i spilarkader, og nogle har hævdet, at det er det ideelle miljø for VR: Her kan man afprøve spil og oplevelser i virtual reality uden at skulle ofre tusinder af kroner på hardware. Og faktisk er moderne VR-headsets ikke noget ualmindeligt syn i spilarkader i dag, selvom den generelle tilbagegang for spilarkader ikke lover godt for denne udnyttelse af fænomenet.Det er svært at kortlægge helt nøjagtigt,

hvordan VR’s historie førte til Palmer Luckeys Oculus Rift-prototype i 2012. Det var en ny begyndelse, et forsøg på at genoplive VR med datidens nyeste teknologi. Og det virkede. VR vendte stærkt tilbage, parat til at gå ind i en ny guldalder – men gik igen i stå, efter at nyhedens interesse svandt ind, og de barske realiteter slog til.

TAGS
Gaming
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S