Home » Gaming & Konsoller » Virtual reality anno 2020
Virtual reality anno 2020

Virtual reality anno 2020

Share

Det er et problem, som har plaget hovedparten af de VR-headsets, der er beregnet til at fungere med pc’er. Usikkerhed om ens maskines evne til at understøtte en VR-platform skræmmer potentielle købere væk. Det er meget enklere med PSVR: Hvis man har en PS4, kan man bruge den. Med pc-baserede headsets skal forbrugerne sikre sig, at deres system kan afvikle spil i VR – og med en enorm variation i skræddersyede maskiner hjemme hos pc-gamere over hele verden blev det et problem.

Mobile løsninger

Det var firmaerne bag VR naturligvis opmærksomme på, og de arbejdede på at finde løsninger. Oculus producerede Oculus Go, en pc-fri løsning, som var trådløs takket være en integreret Qualcomm-chip, der håndterede grafikken. Den var ikke utrolig, når det gjaldt grafisk troværdighed, men den solgte godt og overhalede endda salget af Rift på nogle markeder. Den stærkere efterfølger, Oculus Quest, blev lanceret for nylig.

Se også:  De største spil lige nu

Samsung brugte en anden strategi. Man samarbejdede med Oculus om at sikre sig et hjørne af markedet med en superbillig løsning: et VR-headset med et stik til en Samsung Galaxy-smartphone, der fungerede både som skærm og cpu. Den virkede nogenlunde; GearVR-headsettet rummede sin egen hardware til bevægelsesstyring, og til en pris på lidt over 1000 kroner var den langt billigere end andre produkter. Til gengæld krævede den, at brugeren havde en Galaxy-telefon.

GearVR solgte godt, og der blev leveret fem millioner enheder. Der kom også et væld af efterligninger af forskellig kvalitet. Kort før lanceringen (men længe efter at Samsungs planer for GearVR blev udviklet) præsenterede Google sit Google Cardboard, en afsindig, men unægtelig effektiv VR-løsning, som forbrugerne kunne købe eller selv lave af pap.

Fra venstre til højre: Fortes VFX1 var et af de første bud på VR. Det brugte en underlig controller, som lignede en ishockey-puck. Det oprindelige Oculus Rift vendte op og ned på VR. Samsung og Oculus arbejdede sammen om at producere GearVR, et billigere alternativ til komplette VR-headsets.

Cardboard brugte de samme smart-phone-orienterede ideer som GearVR, men var endnu billigere og mindre avanceret – fordi headsettet var lavet af pap. Få år senere kom Google med sit eget egent-lige svar på Samsungs GearVR, Google Daydream.

Alle disse produkter klarede sig udmærket, men ingen af dem slog benene væk under os. Google Daydream blev taget ud af produktion i 2019, og GearVR har ikke fået en ny hardwareopdatering siden 2017. PSVR har udgjort en konstant og god målestok for, hvor godt VR som helhed har fungeret, men med den forestående lancering af PlayStation 5 er det sandsynligt, at Sony trækker vejret et øjeblik for at vurdere den retning, VR skal bevæge sig.

EVE: Valkyrie var et af de første større VR-spil, der demonstrerede hardwarens kraft.

TAGS
Gaming
virtual reality
VR

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S