Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er ikke, fordi virksomhederne mangler data; faktisk har de næsten en overflod af data til rådighed. Og de fleste ledere og bestyrelser i virksomheder ved også godt, at data er vigtige for dem, og at de kan hjælpe virksomheden med at vokse.
Det er dog ikke det samme, som at det rent faktisk sker. En ny rapport fra sikkerhedsfirmaet Talend fortæller, at uanset, hvor vigtige data er for en virksomhed, så er der stadig op mod 78 procent af virksomhedslederne på verdens-plan, der ikke aner, hvordan de skal bruge dem eller som har udfordringer med det, og en tredjedel bruger slet ikke data til at træffe beslutninger.
Det forkerte fokus
Rapporten fra Talend bygger på en undersøgelse de har foretaget blandt 529 CEO'er rundt om i verden, og den viser klart, at der er en stor forskel på at være datadreven og datamættet. Data er til rådighed, men det hjælper ikke meget, hvis de ikke bliver brugt, hævder Talend i rapporten.
En af udfordringerne som Talend ser, er, at de udbydere, der håndterer data, har fokus på at flytte og opbevare data, ikke på at hjælpe virksomhedsledere med at bruge dem.
”Vores forhold til data er usundt. Kun 40 procent af lederne stoler på de data, de arbejder med, og mere end en tredjedel af lederne tager stadig beslutninger baseret på mavefornemmelse. Der er stadig langt til, at vi opnår den vision, vi har for brugen af data, for datahåndtering handler stadig primært om at flytte og gemme data, men der bliver ikke taget højde for integriteten eller værdien af data. Så det, der sker, er, at virksomheder skaber store affaldsdepoter af data, af virksomhedsdata, i stedet for at bruge dem," siger Christal Bemont, CEO hos Talend.