Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når teleselskabet 3 forbereder sig på Roskilde Festival er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt trafikken vil stige, men et spørgsmål om, hvor meget den vil stige.
Teleselskabet, som hvert år gør særlige tiltag for at sikre kunderne optimal forbindelse, fortalte på et pressemøde onsdag om, hvordan mobiltrafikken altid overgår det foregående års.
At i år ikke var en undtagelse, kan vi nu se af de tal, som 3 i går, efter de sidste telte var pakket, sendte ud i en pressemeddelelse.
Instragram gløede
Samlet set nåede trafikken hos 3's kunder op på 87 TB, fra campingområdet åbnede lørdag 29. juni og til festivalen var vel overstået søndag morgen 7. juli,. Det er 8 procent mere end sidste år. Ikke helt så voldsom en udvikling, så vi har set nogle af tidligere år, men ikke desto mindre svarer det til 1617 døgns konstant Netflix-streaming i HD-kvalitet.
Det er særligt Instagram, der har slugt af gæsternes tid og data. Den heftige brug af tjenestens Stories-funktion, der ofte er baseret på video, har en stor af æren/skylden for det store dataforbrug. Faktisk kunne det tydeligt ses i kundernes forbrug at Instagram havde problemer med uploads onsdag aften. Datatrafikken var markant lavere her.
For at imødekomme den højere trafik, forsøgte 3 sig i år med at omlægge 3G-frekvenser til 4G.
Andre interessante facts fra 3's opgørelse af trafikken:
Alene torsdag den 4. juli brugte 3’s kunder 14,1 TB data. Det er rekord for dataforbrug på en dag på Roskilde Festival.
3’s kunder brugte til sammenligning 16,7 TB data på hele festivalen i 2014.
Opkald: Den travleste time for talekald var om lørdagen i timen kl. 00 – 01 (timen op til Robyn gik på Orange Scene), hvor der var blev foretaget tæt på 25.000 talekald.
Sms: Den travleste time for sms’er var onsdag i timen kl. 18 – 19, hvor der blev sendt 22.210 sms'er.