Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Volkswagen er godt i gang med at slippe ID.-biler ud på markedet. ID.3 som kom på gaden i efteråret er allerede blandt de mest populære elbiler på markedet og snart kommer den større ID.4 og flere andre modeller.
Topmodellen har vi imidlertid ikke set endnu, men nu løfter Volkswagen for det første lille kig på bilen. Og det er et kig, der kun kan sætte forventninger skyhøjt.
En helt ny platform
Bilen går indtil videre under navnet Trinity og Volkswagen lover, at den vil sætte nye standarder for både rækkevidde, ladetider og digitalisering.
Projektnavnet Trinity stammer fra det latinske ”trinitas”, der betyder treenighed. For Volkswagen symboliserer det tre fokuspunkter: en ny platform til elbiler med state-of-the-art software, en forenkling af modelstrukturen og en fuldt opkoblet og intelligent produktion på fabrikken i Wolfsburg.
”Trinity krystalliserer nærmest vores ACCELERATE-strategi, et fyrtårnsprojekt, vores software-drømmebil,” siger Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen-mærket. Den nyudviklede platform til elbiler vil sætte nye standarder for rækkevidde, ladetider (”opladning lige så hurtigt som at tanke”) og digitalisering.
Klarer turen for dig
Ydermere vil Trinity gøre automatiseret kørsel tilgængelig for en brede masse af bilkøbere. Ved starten af produktionen i 2026 vil Trinity tilbyde automatiseret kørsel på niveau 2+. Teknisk set vil den dog være forberedt til niveau 4. ”Vi bruger vores stordriftsfordele til at gøre fuldautomatiseret kørsel tilgængeligt for mange mennesker og opbygge et neuralt netværk. På den måde vil vi skabe mulighederne for en kontinuerlig udveksling af data fra vores flåde af biler fx omkring trafikmeldinger, om forhindringer på ruten eller ulykker,” siger Ralf Brandstätter.
Trinity skal derved give ejeren mere tid og mindre stress. Efter et langt stræk på motorvejen ankommer du udhvilet til din destination, fordi Trinity mere eller mindre har klaret turen for dig til feriestedet, hjemmet eller dit arbejde. ”Trinity bliver derfor en slags ”tidsmaskine” for vores kunder”, udtaler Ralf Brandstätter.
Nye funktioner når du har brug for det
Med serieproduktionen af Trinity bliver fabrikken i Wolfsburg et fyrtårn i forhold til state-of-the-art produktionsprocesser. ”Vi vil fuldstændig nytænke måden, hvorpå vi bygger biler og introducere nye revolutionære tilgange til produktion. Digitalisering, automatisering og letvægts-konstruktion spiller her en vigtig rolle,” siger Ralf Brandstätter.
Fremtidige bilmodeller som Trinity vil blive produceret i markant færre varianter, og hardwaren vil stort set blive standardiseret. Bilerne vil praktisk taget have alt ombord, og kunderne vil på et hvilket som helst givent tidspunkt have mulighed for at aktivere Functions-on-Demand via et digitalt økosystem i bilen. Dette vil reducere kompleksiteten i produktionen markant.
Et software-baseret produkt
Ved at udvikle bilen til at være et software-baseret produkt vil Volkswagen skabe rammerne for en data-baseret forretningsmodel. Individuel mobilitet skal gøres mere tilgængelig, og samtidig skal der tilbydes endnu mere attraktive pakker til brugeren efter købet af en bil. Volkswagen sigter mod at generere flere indtægter i bruger-fasen fx i forbindelse med opladning og strømdistribution, indenfor software-baserede funktioner som kunderne kan booke, når de har brug det, og indenfor automatiseret kørsel.
”I fremtiden vil den individuelle konfiguration af bilen på tidspunktet for købet ikke længere være bestemt af bilens hardware. I stedet vil kunderne på et hvilket som helst tidspunkt have mulighed for at tilkøbe Functions-on-Demand via bilens digitale økosystem,” udtaler Ralf Brandstätter.