Home » Transport » Oplades så hurtigt som en benzinbil tankes: Vild elbil fra Volkswagen på vej
Oplades så hurtigt som en benzinbil tankes: Vild elbil fra Volkswagen på vej

Oplades så hurtigt som en benzinbil tankes: Vild elbil fra Volkswagen på vej

Share

Trinity bliver flagskibet i Volkswagens populære ID.-familie af elbiler. Den nye sedan vil være selvkørende på niveau 4 og sætte nye standarder for ladetid og rækkevidde

Volkswagen er godt i gang med at slippe ID.-biler ud på markedet. ID.3 som kom på gaden i efteråret er allerede blandt de mest populære elbiler på markedet og snart kommer den større ID.4 og flere andre modeller.

Topmodellen har vi imidlertid ikke set endnu, men nu løfter Volkswagen for det første lille kig på bilen. Og det er et kig, der kun kan sætte forventninger skyhøjt.

En helt ny platform

Bilen går indtil videre under navnet Trinity og Volkswagen lover, at den vil sætte nye standarder for både rækkevidde, ladetider og digitalisering.

Projektnavnet Trinity stammer fra det latinske ”trinitas”, der betyder treenighed. For Volkswagen symboliserer det tre fokuspunkter: en ny platform til elbiler med state-of-the-art software, en forenkling af modelstrukturen og en fuldt opkoblet og intelligent produktion på fabrikken i Wolfsburg.

”Trinity krystalliserer nærmest vores ACCELERATE-strategi, et fyrtårnsprojekt, vores software-drømmebil,” siger Ralf Brandstätter, CEO for Volkswagen-mærket. Den nyudviklede platform til elbiler vil sætte nye standarder for rækkevidde, ladetider (”opladning lige så hurtigt som at tanke”) og digitalisering.

Se også:  Nu kan du betjene din Kia-bil med mobilen - ny app klar
Klarer turen for dig

Ydermere vil Trinity gøre automatiseret kørsel tilgængelig for en brede masse af bilkøbere. Ved starten af produktionen i 2026 vil Trinity tilbyde automatiseret kørsel på niveau 2+. Teknisk set vil den dog være forberedt til niveau 4. ”Vi bruger vores stordriftsfordele til at gøre fuldautomatiseret kørsel tilgængeligt for mange mennesker og opbygge et neuralt netværk. På den måde vil vi skabe mulighederne for en kontinuerlig udveksling af data fra vores flåde af biler fx omkring trafikmeldinger, om forhindringer på ruten eller ulykker,” siger Ralf Brandstätter.

Trinity skal derved give ejeren mere tid og mindre stress. Efter et langt stræk på motorvejen ankommer du udhvilet til din destination, fordi Trinity mere eller mindre har klaret turen for dig til feriestedet, hjemmet eller dit arbejde. ”Trinity bliver derfor en slags ”tidsmaskine” for vores kunder”, udtaler Ralf Brandstätter.

Nye funktioner når du har brug for det

Med serieproduktionen af Trinity bliver fabrikken i Wolfsburg et fyrtårn i forhold til state-of-the-art produktionsprocesser. ”Vi vil fuldstændig nytænke måden, hvorpå vi bygger biler og introducere nye revolutionære tilgange til produktion. Digitalisering, automatisering og letvægts-konstruktion spiller her en vigtig rolle,” siger Ralf Brandstätter.

Se også:  Batavus Finez Ego Power [TEST]: Robust elcykel med imponerende rækkevidde

Fremtidige bilmodeller som Trinity vil blive produceret i markant færre varianter, og hardwaren vil stort set blive standardiseret. Bilerne vil praktisk taget have alt ombord, og kunderne vil på et hvilket som helst givent tidspunkt have mulighed for at aktivere Functions-on-Demand via et digitalt økosystem i bilen. Dette vil reducere kompleksiteten i produktionen markant.

Et software-baseret produkt

Ved at udvikle bilen til at være et software-baseret produkt vil Volkswagen skabe rammerne for en data-baseret forretningsmodel. Individuel mobilitet skal gøres mere tilgængelig, og samtidig skal der tilbydes endnu mere attraktive pakker til brugeren efter købet af en bil. Volkswagen sigter mod at generere flere indtægter i bruger-fasen fx i forbindelse med opladning og strømdistribution, indenfor software-baserede funktioner som kunderne kan booke, når de har brug det, og indenfor automatiseret kørsel.

”I fremtiden vil den individuelle konfiguration af bilen på tidspunktet for købet ikke længere være bestemt af bilens hardware. I stedet vil kunderne på et hvilket som helst tidspunkt have mulighed for at tilkøbe Functions-on-Demand via bilens digitale økosystem,” udtaler Ralf Brandstätter.


TAGS
elbil
elektriske transportmidler
id.3
id.4
volkswagen
vw

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S