Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Der er kamp om forbrugerne på smartphone-markedet i Danmark, men hvad påvirker vores beslutning? Danskernes familie og venner har i høj grad noget at skulle have sagt, når det gælder køb af smartphones - og særligt kvinder har nære relationer som største inspirationskilde.
Faktisk opsøger dobbelt så mange kvinder som mænd gode råd i deres omgangskreds, når de skal købe en ny smartphone. Det viser en YouGov-undersøgelse foretaget på vegne af OnePlus.
I undersøgelsen er 2.674 danskere blevet spurgt til, hvilke faktorer der påvirkede deres seneste køb af smartphone. Her er det tydeligt, at de nære relationer har stor betydning for deres valg. For en femtedel af danskerne har familie og venner størst indflydelse på det endelige køb.
Nære relationer giver tryghed for vores køb
Ifølge Mette Skovgaard Frich, der er forbrugerekspert og strategisk rådgiver med speciale i retail, er der en god forklaring på, hvorfor forbrugere især lytter til personer, de kender. Når vi kan spejle os i andre, føler vi os nemlig mere trygge, og det reducerer den usikkerhed, der kan være forbundet med at prøve noget nyt. Og jo mere kompleks en situation eller et produkt er, jo mere lader vi os inspirere af andre.
Den tendens gælder både mænd og kvinder, men når det kommer til selve købsadfærden, er der forskelle. Mænd og kvinder shopper nemlig forskelligt.
“Det er meget interessant at kigge nærmere på mænd og kvinder som shoppere, for der er stor forskel på, hvordan de går til opgaven. Historisk set har det været meget kønsopdelt, hvad forbrugere har købt. Elektronik har fx længe været mændenes domæne, men sådan er det ikke i dag,” siger Mette Skovgaard Frich og fortsætter:
“Forskellen skyldes derimod, at kvinder er meget mere afsøgende end mænd og i højere grad nyder selve det at shoppe. Det gør også, at kvinder taler mere om det produkt, der skal købes, og sammenligner fordele og ulemper. Når det kommer til elektronik, handler det for kvinder ikke kun om funktion, men også om æstetik - og hvor der er mest værdi for pengene. Derfor er det vigtigt for dem at rådføre sig med personer, som de kan spejle sig i.”
Brands lytter til brugerne
For hele tiden at kunne imødekomme nye trends og efterspørgslen på nye produkter er flere og flere brands begyndt at lytte til brugerne. Det er dog ikke nyt for smartphone-producenten OnePlus, der siden starten i 2013 har involveret brugerne i udviklingen af nye produkter via sit community. Det har vist sig at være en god strategi, og tendenserne fra undersøgelsen stemmer overens med OnePlus’ egne erfaringer.
“Undersøgelsen viser, at danskerne lytter til hinanden, inden de lægger et produkt i indkøbskurven. Den tendens stemmer overens med vores egen erfaring, hvor OnePlus ligger helt i front ift. brugeranbefalinger,” siger Marie Feldborg, marketingdirektør i OnePlus Danmark, og fortsætter:
”Vi gør en stor indsats for at inddrage brugerne i udviklingen af vores produkter gennem vores community. Det er her, vi differentierer os fra konkurrerende brands, og vores community er en stor del af OnePlus’ succes. Undersøgelsen bekræfter, at vores måde at arbejde på fungerer. Derfor er vi også meget stolte over, at OnePlus er det mest anbefalede smartphone-brand,” slutter hun.