Home » Energi » Vi kan flyve med grønt brændstof om få år, hvis vi vil
Vi kan flyve med grønt brændstof om få år, hvis vi vil

Vi kan flyve med grønt brændstof om få år, hvis vi vil

Share

I 2030 vil Danmark kunne levere mere end rigeligt grønt brændstof til at dække indenrigsindflyvninger og endda også en pæn del af udenrigsflyvningerne, takket være Power-to-X-teknologi. Det fremgår af en ny rapport fra Green Power Denmark

Danske producenter vil kunne levere mindst 500 millioner liter grønt brændstof til luftfarten i 2030. Det kan dække de 30 millioner liter, som bliver brugt ved indenrigsflyvninger, og en betydelig del af de omtrent 1200 millioner liter som forbruges af fly, som flyver ind og ud af Danmark, viser en rapport fra en bred vifte af virksomheder – fra flyselskaber og lufthavne til producenter af flybrændstof gennem Power-to-X.

Med rapporten følger en række anbefalinger til politikerne, som senere i år ventes at vedtage en politisk strategi for grøn omstilling af luftfarten.

“Bæredygtige brændstoffer, som er produceret gennem Power-to-X, er den eneste realistiske vej frem, hvis vi skal gennemføre en effektivt grøn omstilling af den globale luftfart. Teknologien er på plads, og flyselskaberne vil gerne aftage brændstofferne. Så nu gælder det om at komme i gang med projekter i stor skala. Hvis vi vil, kan vi flyve med grønt brændstof om få år,” siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør fra Green Power Denmark.

Det vil kræve hundredvis af storskalaanlæg at gennemføre en international grøn omstilling af luftfarten. Men vi kan kickstarte udviklingen og samtidig reducere udledningen af CO2 fra de fly, som letter og lander i Danmark. Inden sommerferien indgik Folketinget en aftale, som vil føre til markant mere vedvarende energi og en begyndende produktion af grøn brint. Det gør anbefalingen om storskalaproduktion af flybrændstof gennem PtX mulig inden 2030.

Se også:  Sådan kommer selv flyene i luften på grøn energi
Store gevinster, hvis vi er hurtige og dygtige

“Vi har store planer om at opstille vindmøller og solceller, som kan producere billig vedvarende energi, og adskillige virksomheder har planer om at producere brint. Vi er altså godt i gang, men det er vigtigt, at vi snart får hele produktionskæden på plads – fra vind- og solenergi til bæredygtigt flybrændstof,” siger Jan Hylleberg.

Der er både store klima- og eksportgevinster ved at producere bæredygtigt brændstof til luftfarten. Mulighederne er enorme for de virksomheder, som kommer først. Og hvis vi er hurtige og dygtige, kan vi blive eksportør af flybrændstof til resten af Europa.

Staten og EU bør bidrage

Hvis vi skal lykkes med de ambitiøse planer, er der nogle udfordringer, som skal ryddes af vejen. Prisen på det klimavenlige flybrændstof vil i begyndelsen være dyrere end prisen på fossilt brændstof. EU bør derfor sikre, at aftagerne af det klimavenlige brændstof bliver kompenseret med CO2-kvoter. Den danske stat bør desuden bidrage til finansieringen – for eksempel gennem den nyetablerede ”Grøn Fond”, som netop har til formål at fremme den grønne omstilling i Danmark.

Se også:  Gigantisk havvindmøllepark åbner i Danmark

“Vi bliver nødt til at deles om udgifterne og risikoen, hvis vi skal komme nogen vegne. EU må bidrage sammen med den danske stat og de virksomheder, som kaster sig ud i at producere flybrændstof gennem Power-to-X. Forhåbentlig vil produktion i stor skala føre til hurtige prisfald, og dermed yderligere øge appetitten hos flyselskaberne på de grønne brændstoffer,” siger Jan Hylleberg.

Behov for store mængder CO2

Det bæredygtige flybrændstof skal produceres af grøn strøm og CO2 fra grønne kilder. Det er derfor helt afgørende at sikre adgang til kulstof fra større punktkilder som biomassefyrede kraftværker, affaldsforbrændingsanlæg eller biogasanlæg. Rapporten anslår, at der bliver brug for mindst 1,5 millioner ton CO2 til at producere 500 millioner liter flybrændstof i 2030.

“Hidtil har man mest diskuteret, hvordan man kan indfange og lagre CO2 under jorden. Men det er helt afgørende for fremtidens industri inden for Power-to-X, at der er adgang til rigeligt CO2 fra grønne kilder. Det bør politikerne have fokus på,” siger Jan Hylleberg.

_____________________________________

Fakta: Hvad er Power-to-X?

Power-to-X er en proces, hvor grøn elektricitet omdannes til brint, eller andre PtX-produkter baseret på brint. Disse produkter kan bruges i sektorer, hvor elektrificering ikke er en oplagt mulighed. Eksempelvis i flysektoren. Læs mere hos Dansk Energi.


TAGS
fly
Grøn Energi

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her
Annoncelinks


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S