Home » Internet » Vi gider ikke købe dagligvarer på nettet
Vi gider ikke købe dagligvarer på nettet

Vi gider ikke købe dagligvarer på nettet

Share

Selvom danskerne i stigende grad fylder den digitale indkøbsvogn, er det ikke gulerødder, mælk og andre dagligvarer, der bliver klikket ned fra hylderne. En ny undersøgelse, foretaget af Eniro Danmark gennem Epinions Danmarkspanel, viser nemlig, at andelen af danskere, der har prøvet at købe dagligvarer på nettet, er nærmest uændret over de sidste tre år

På trods af at danskerne konstant sætter nye omsætningsrekorder for e-handel, har tendensen ikke endnu spredt sig til dagligvarehandlen. Faktisk er den andel af danskere, der har forsøgt sig med digital dagligvarehandel, stagneret på omkring 13 pct. Det viser den seneste undersøgelse fra Eniro, der for tredje år i træk har spurgt danskerne, om de har prøvet at købe dagligvarer på nettet:

”På trods af at det geografiske leveringsområde hele tiden bliver udvidet, og der løbende kommer flere spillere til, har det ikke fået flere danskere til at købe ind på nettet. Det er på den ene side overraskende, at udviklingen stadig ikke har taget fart, men vores undersøgelse viser også, at danskerne i vid udstrækning er tilfredse med at købe deres dagligvarer i butikkerne i deres lokalområde. Det handler primært om, at de så kan se og mærke varerne, inden de køber dem, og at det fysiske besøg i supermarkedet inspirerer dem til, hvad de skal købe ind,” fortæller Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro. Han henviser til, at 87 pct. af danskerne i undersøgelsen svarer, at de i dag primært køber dagligvarer i lokalområdet.

Se også:  Øget mobilhandel stiller højere krav til varemærkebeskyttelse

Både Irma.dk og Nemlig.com meldte i 2016 ud, at de oplever et markant salg af dagligvarer på nettet. Sammenholdt med de nye tal fra Eniro tyder det på, at de kunder, der allerede har afprøvet konceptet, har taget det til sig og sat købsvolumen op, så de enten køber flere eller dyrere dagligvarer online.

De digitale københavnere

Ifølge undersøgelsen er København og omegn den landsdel, hvor den største andel af danskere handler ind på nettet frem for at stå i kø nede i supermarkedet. Faktisk er det præcis én ud af fire københavnere, der har forsøgt sig med indkøb af dagligvarer på nettet.

I den anden ende af skalaen finder vi fynboerne, hvor det blot er 5 pct., der har hevet varer op fra den digitale køledisk. En opdeling, der ifølge Eniro ikke er så overraskende.

”Det er ofte omkring de større byer, at nye digitale tendenser får fat først, men samtidig er det jo også her, at der typisk er kortest afstand til det nærmeste supermarked, og at åbningstiderne er længere. Men når man kommer væk fra de større byer, handler den lokale handel nok også om at støtte op om det lokale erhvervsliv og sikre sammenhængskraften i byen. Man kan få hilst på nogle af andre af byens beboere, når man står ved køledisken og vælger aftensmaden, og det kan jo også være en vigtig del af købsoplevelsen,” siger Kristoffer Apollo.

Se også:  GDPR har sat dansk e-handel tilbage
Fakta fra undersøgelsen:

13 pct. af respondenterne svarer i 2016-undersøgelsen, at de har prøvet at købe dagligvarer på nettet. I 2015 svarede 17 pct., at de havde købt dagligvarer på nettet, mens det var 14 pct. i 2014.
Årsager til ikke at handle digitalt:
62 pct. vil gerne se varerne, inden de køber dem.
52 pct. kan godt kan lide at handle i en fysisk butik.
32pct. bliver inspireret af den fysiske indkøbsoplevelse.
Flest københavnere har forsøgt sig med at købe dagligvarer online. Her er det 25 pct. af befolkningen imod blot 5 pct. af fynboerne, der derfor placeres i den modsatte ende af skalaen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen om danskernes holdning til at købe lokalt er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 1. november til den 7. november 2016. I alt 1.972 personer har deltaget i Danmark.

Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for hhv. den danske og svenske befolkning.


TAGS
dagligvare
nethandel
webshopping

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Audio Media A/S