Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Egentlig er det meget simpelt. Knap tre ud af fire af os danskere forventer at få den internethastighed, vi betaler for. Det viser en spørgeundersøgelse, som Userneeds har foretaget for Dansk Energi og Waoo!
Undersøgelsen, der er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af danskerne fra 18 år og opefter, dokumenterer dermed de forventninger, vi har som internetkunder. Userneeds-undersøgelsen er foretaget i perioden 8.-26. februar og bygger på 1005 besvarelser. Dokumentationen kommer umiddelbart før at Forbrugerombudsmandens nye varedeklaration på bredbåndshastigheder fra i dag skal sikre en mere ærlig markedsføring af bredbåndshastigheder.
Hastigheden på en bredbåndsforbindelse har hidtil typisk været markedsført som ”op til”-hastigheder, som forbrugerne aldrig har fået. Forbrugerombudsmandens nye varedeklaration indebærer, at internetleverandørerne skal stille bredbåndsfakta til rådighed for deres kunder, og at størstedelen af selskaberne i branchen skal ændre deres markedsføring markant fra i dag den 1. marts. Selskaberne skal fortælle forbrugerne, at de i nogle tilfælde kun har fået halvdelen af den hastighed, selskaberne har markedsført.
8 ud af 10 (79,1 procent) af de adspurgte mener, at man bør betale mindre, hvis den markedsførte hastighed ikke leveres. Over halvdelen af de, som selv har målt deres hastighed, siger i undersøgelsen, at de ikke får den hastighed, de er blevet lovet (58,8 procent). Og de fleste (57,1 procent) siger i undersøgelsen, at de vil bruge den nye varedeklaration. Helt nøjagtigt er det 73,3 procent, der forventer at få den markedsførte hastighed. Varedeklarationen er blevet til efter en aftale mellem bl.a. teleindustrien og Forbrugerombudsmand Henrik Øe.