Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vi er ved at blive hægtet af digitaliseringsbølgen

Mangel på arbejdskraft udgør en markant risiko for, at Danmark som land bliver håbløst agterudsejlet i den globale digitaliseringsproces. Når det gælder uddannelse og investering, ser det ligeledes sort ud.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danmark er lige blevet kåret som det 4. mest konkurrencedygtige land i verden, når det kommer til digitalisering. Vi overgås kun af USA, Singapore og Sverige. Alligevel ser det ikke for godt ud for Danmark.

Det viser analysefirmaet IMD’s World Digital Competitiveness Ranking 2019, og det bekymrer i allerhøjeste grad organisationen IT-Branchen. Her siger direktør Birgitte Hass, at det da umiddelbart er en solstrålehistorie at være nummer 4, og at vi på mange punkter gør det godt.

Blandt andet ligger Danmark nummer 1 i verden i forhold til borgernes positive attitude overfor ny teknologi og i forhold til vores offentlige digitalisering. Ligeledes ligger vi helt i top, når det handler om, hvad vi bruger på uddannelse samt forskning og udvikling.

”Men tallene bag 4. pladsen fortæller desværre også, at vi som nation er ved at falde bagud af dansen på en række vigtige parametre. Når vi ser på den digitale konkurrencedygtighed, handler det især om, at vi som nation har den rigtige talentmasse, at vi har kapitalen til de nødvendige investeringer, og at erhvervslivet forstår at bruge teknologien til at tilpasse sig fremtidens konkurrentsituation."

"Netop på de punkter dumper Danmark med et brag. Det er ingen hemmelighed, at vi allerede nu mangler it-kompetencer. 45,2 pct. af de danske it-virksomheder har helt opgivet at besætte stillinger, fordi de ikke kan finde arbejdskraften, og hver 3. virksomhed har måttet takke nej til nye ordrer”, siger Birgitte Hass.

En hel kultur skal ændres

Ifølge IMD er Danmark samtidig et af de dårligste lande til at uddanne unge indenfor tech, og da vi ligeledes har meget få udenlandske højtuddannede, ser det skidt ud for den fremtidige talentmasse. Desuden ligger investeringerne i tele og it utroligt lavt, hvilket gør det svært for ellers dygtige selskaber at finde kapital til at vokse.

Dermed risikerer vi, at mange dygtige iværksættere forsvinder til udlandet. Erhvervslivets brug af konkret teknologi halter også bagud, og især med hensyn til brugen af robotter, og med hensyn til Big Data får vi slet ikke indfriet forretningspotentialet, hvis vi sammenligner os med andre lande.

”Hvis vi ikke skal fryse fast i den nuværende situation, skal vi handle nu, så vi sikrer, at fødekæden fungerer og vi undgår at tabe konkurrencekraft og dermed vækst. Danske børn skal allerede i folkeskolen klædes på til den digitale tidsalder, og der skal investeres i at få plads på uddannelsesinstitutionerne til de kvikke unge mennesker, der har interesse i teknologi."

"Vi skal med andre ord gøre Danmark til et land, som både danske og udenlandske investorer flokkes om. Desuden skal vi have ændret kulturen, så vi får en folkelig dansk investeringskultur, hvor alle danskere investerer i danske vækstvirksomheder, og hvor pensionsmidlerne i langt højere grad bruges til at støtte de små- og mellemstore virksomheder”, siger Birgitte Hass.

Visioner for fremtiden

Hun føjer til, at det desuden er nødvendigt at støtte dansk erhvervsliv i den nødvendige digitaliseringsrejse, så det bliver nemt og naturligt at investere i fremtidens teknologier.

Tager vi ikke faresignalerne alvorligt og får handlet nu, vil den altafgørende fødekæde forsvinde, og Danmark vil for alvor falde bagud i forhold til den digitale konkurrenceevne, mener direktøren. I IT-Branchen har man en række visioner for, hvorledes opgaven kan løses. De er:


  • Den politiske agenda skal sættes, og lovgivningen skal påvirkes, så det bliver enklere for medlemmer at drive forretning til glæde for fremtidens digitale samfund.

  • Medlemmernes internationale konkurrenceevne skal fremmes, og det samme skal lønsomhed gennem kundevendte events, arrangementer og møder.

  • Medlemmernes forretning skal styrkes ved at tilbyde medlemsservices indenfor blandt andet juridisk rådgivning, presse og kontraktskrivning.