Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Noget kunnet tyde på, at det ellers så forgudede husalter – fjernsynet – er ved at miste sine tilbedere. I hvert fald viser en ny undersøgelse fra den globale konsulentvirksomhed Accenture, foretaget blandt 10.000 forbrugere fordelt på 10 lande, at antallet af personer, der jævnligt ser tv, svinder mere og mere.
Således er andelen af personer, der ser tv i løbet af en uge, faldet med næsten en fjerdedel på bare to år – fra 71 procent i 2009 til 48 procent i 2011. Og hvor 35 procent af forbrugerne i starten af 2010 forventede at købe et nyt fjernsyn i løbet af et år, er det tal nu faldet til 32 procent.
»Det er selvfølgelig lidt tidligt at erklære tv-apparatet for dødt. Men vores undersøgelse viser helt tydeligt, at fjernsynets rolle som hjemmets primære medie for alvor er ved at være talte. I stedet downloader og streamer forbrugerne både underholdnings- og nyhedsindhold på deres smartphones, bærbare og tablets,« siger Jesper Strømann, der er ansvarlig for medie- og kommunikationsbranchen hos Accenture.
Den faldende interesse for traditionel tv-kiggeri smitter af på de elektroniske søsterprodukter. For eksempel angiver næsten en tredjedel af undersøgelsens deltagere, at de er stoppet – eller næsten stoppet – med at købe eller leje dvd’er.
Derimod angiver mere end halvdelen af respondenterne, 56 procent, at de har ændret vaner i forhold til online-servicer og cloud computing. Og mere end halvdelen, 53 procent, ejer i dag en smartphone, hvilket er markant flere end i 2010, hvor det gjaldt for 28 procent.
Øvrige resultater fra undersøgelsen:
26 procent benytter sig af streaming.
64 procent downloader jævnligt applikationer.
69 procent benytter sig jævnligt af informationsapplikationer som for eksempel nyheds-, vejr- og sportsapplikationer.
58 procent benytter jævnligt applikationer til personlige netværk.
75 procent benytter sig af en online-mailboks.
37 procent spiller online-spil.