Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vi dropper tv’et

Rigtig mange forbrugere dropper tv’et til fordel for andre gadgets. Det går ud over salget af de klassiske fjernsynsapparater.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Noget kunnet tyde på, at det ellers så forgudede husalter – fjernsynet – er ved at miste sine tilbedere. I hvert fald viser en ny undersøgelse fra den globale konsulentvirksomhed Accenture, foretaget blandt 10.000 forbrugere fordelt på 10 lande, at antallet af personer, der jævnligt ser tv, svinder mere og mere.

Således er andelen af personer, der ser tv i løbet af en uge, faldet med næsten en fjerdedel på bare to år – fra 71 procent i 2009 til 48 procent i 2011. Og hvor 35 procent af forbrugerne i starten af 2010 forventede at købe et nyt fjernsyn i løbet af et år, er det tal nu faldet til 32 procent.

»Det er selvfølgelig lidt tidligt at erklære tv-apparatet for dødt. Men vores undersøgelse viser helt tydeligt, at fjernsynets rolle som hjemmets primære medie for alvor er ved at være talte. I stedet downloader og streamer forbrugerne både underholdnings- og nyhedsindhold på deres smartphones, bærbare og tablets,« siger Jesper Strømann, der er ansvarlig for medie- og kommunikationsbranchen hos Accenture.

Den faldende interesse for traditionel tv-kiggeri smitter af på de elektroniske søsterprodukter. For eksempel angiver næsten en tredjedel af undersøgelsens deltagere, at de er stoppet – eller næsten stoppet – med at købe eller leje dvd’er.

Derimod angiver mere end halvdelen af respondenterne, 56 procent, at de har ændret vaner i forhold til online-servicer og cloud computing. Og mere end halvdelen, 53 procent, ejer i dag en smartphone, hvilket er markant flere end i 2010, hvor det gjaldt for 28 procent.

Øvrige resultater fra undersøgelsen:

26 procent benytter sig af streaming.
64 procent downloader jævnligt applikationer.
69 procent benytter sig jævnligt af informationsapplikationer som for eksempel nyheds-, vejr- og sportsapplikationer.
58 procent benytter jævnligt applikationer til personlige netværk.
75 procent benytter sig af en online-mailboks.
37 procent spiller online-spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere