VanMoof går hele vejen for at gøre din cykeloplevelse smart, og det er imponerende i hvilken grad det lykkes. At man ikke længere skal tænke på cykelnøgle, gearskift og endda i en vis grad tyveri er vildt.
Spørgsmål melder sig dog, som vi ikke havde mulighed for at give svar i den halve uges tid vi testede cyklen. Hvad sker der, hvis batteriet går helt dødt? Når det nærmer sig, går det i en nødtilstand, som slukker for pedalassistancen, men holder basale funktioner som gearskift og lås kørende. Men hvad hvis der slet ingen strøm er på cyklen? Kan man så overhovedet skifte gear, låse i den eller låse den op? Og hvad hvis gearene går i stykker? Kan du bare aflevere den hos en almindelig cykelhandler, som så vil kunne reparere de avancerede automatiske gear?
En sidste bekymring, som dog ikke skal komme VanMooof til last, er at cyklen er så ung og moderne i sin stil, at den kan tiltale et publikum, der i virkeligheden ikke har brug for en cykel med elmotor, men burde bruge rugbrødsmotoren i stedet.
Især når der er tale om en cykel, som primært er rettet mod bykørsel, så vil i hvert fald unge mennesker nemt kunne klare sig uden den elektriske motor, der trods alt er mere skadelig for miljøet, end hvis den ikke er der. Det er dog heldigvis ikke vores job at dømme på folks eventuelle brug af cyklen.
Vi må blot konstatere at VanMoof S3 er en ualmindelig lækker og vellykket elcykel, som sætter en ny standard for, hvad man kan forvente af sin cykeloplevelse.