Home » Erhverv » Vanetænkning dræber digitale initiativer
Vanetænkning dræber digitale initiativer

Vanetænkning dræber digitale initiativer

Share

Danske virksomheder ved egentlig godt, at de er nødt til at tænke i en digital forretningsstrategi. Mange ved blot ikke helt, hvordan de skal gøre det – og der er ikke megen hjælp at hente fra it-direktøren, der er groet helt fast i gamle vaner. Det viser rapporten ”IT i praksis 2016”

Uden digitale tiltag frygter hver 10. danske virksomhed at miste op mod 25 procent af deres omsætning. En frygt, der manifesterer sig i det faktum, at i gennemsnit er 13 procent af omsætningen på tværs af alle brancher truet, hvis ikke virksomhederne gør noget på den digitale front.

Dette noget dystre billede dokumenteres i rapporten ”IT i praksis 2016”, der netop er udgivet af DANSK IT i samarbejde med Rambøll Management Consulting. Den giver et øjebliksbillede af anvendelsen af it i danske virksomheder, men da rapporten er udkommet i mere end 20 år, giver den også et samlet billede af udviklingen i den generelle anvendelse af it. lige som den naturligvis antyder nogle pejlemærker for den fremtidige anvendelse.

Se også:  Danmark har verdens dyreste forretningsrejser - onlinemøder giver kæmpe besparelser

En af de helt klare tendenser lige nu er vigtigheden af at gøre sine forretningsstrategier digitale. Men i bund og grund handler det om meget mere end blot at sætte strøm til dem.

En forretningsproces bliver nemlig ikke nødvendigvis bedre, blot fordi den bliver digital. Typisk vil indtænkning af de digitale redskaber således også betyde, at selve processerne skal ændres, hvis ændringerne for alvor skal give mening.

Udviklingen står bare helt stille

Set i lyset af tallene fra sidste år, er det imidlertid tankevækkende, at der reelt ikke er sket nogen markant udvikling. I rapporten fra 2015 sagde 26 procent af de adspurgte virksomhedsledere i den private sektor, at deres digitale strategi allerede i dag er en integreret del af forretningsstrategien.

Se også:  Quiz: Kan du de nordiske IT-termer? Nogle er ret sjove

Dette tal er godt nok steget til 40 procent i år. Men kigger man lidt ud i fremtiden, mente 66 procent af virksomhedslederne i 2015, at de digitale strategier om tre år ville være integreret i forretningsstrategien. Samme holdning i årets rapport indtages af 67 procent, altså en stigning på blot en enkelt sølle procent. 

Selv om blot 15 procent af virksomhederne vurderer, at de om tre år ikke vil have en konkret beskrivelse af deres strategi for det digitale område, og rapporten således dokumenterer stor interesse for virksomhedernes digitale arbejde, er der reelt ikke sket så meget. Til spørgsmålet om, hvorvidt virksomhedens digitale strategi er sammenfaldende med virksomhedens forretningsstrategi er svaret i dag et stort rundt 0. Syv procent forventer dog, at det vil være tilfældet inden for de kommende tre år.

1 2 3 4Næste

TAGS
erhverv
it
IT i praksis
Nytænkning
Strukturkrise
vanetænkning

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S