Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vanetænkning dræber digitale initiativer

Danske virksomheder ved egentlig godt, at de er nødt til at tænke i en digital forretningsstrategi. Mange ved blot ikke helt, hvordan de skal gøre det – og der er ikke megen hjælp at hente fra it-direktøren, der er groet helt fast i gamle vaner. Det viser rapporten ”IT i praksis 2016”.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Uden digitale tiltag frygter hver 10. danske virksomhed at miste op mod 25 procent af deres omsætning. En frygt, der manifesterer sig i det faktum, at i gennemsnit er 13 procent af omsætningen på tværs af alle brancher truet, hvis ikke virksomhederne gør noget på den digitale front.

Dette noget dystre billede dokumenteres i rapporten ”IT i praksis 2016”, der netop er udgivet af DANSK IT i samarbejde med Rambøll Management Consulting. Den giver et øjebliksbillede af anvendelsen af it i danske virksomheder, men da rapporten er udkommet i mere end 20 år, giver den også et samlet billede af udviklingen i den generelle anvendelse af it. lige som den naturligvis antyder nogle pejlemærker for den fremtidige anvendelse.

En af de helt klare tendenser lige nu er vigtigheden af at gøre sine forretningsstrategier digitale. Men i bund og grund handler det om meget mere end blot at sætte strøm til dem.

En forretningsproces bliver nemlig ikke nødvendigvis bedre, blot fordi den bliver digital. Typisk vil indtænkning af de digitale redskaber således også betyde, at selve processerne skal ændres, hvis ændringerne for alvor skal give mening.

Udviklingen står bare helt stille

Set i lyset af tallene fra sidste år, er det imidlertid tankevækkende, at der reelt ikke er sket nogen markant udvikling. I rapporten fra 2015 sagde 26 procent af de adspurgte virksomhedsledere i den private sektor, at deres digitale strategi allerede i dag er en integreret del af forretningsstrategien.

Dette tal er godt nok steget til 40 procent i år. Men kigger man lidt ud i fremtiden, mente 66 procent af virksomhedslederne i 2015, at de digitale strategier om tre år ville være integreret i forretningsstrategien. Samme holdning i årets rapport indtages af 67 procent, altså en stigning på blot en enkelt sølle procent. 

Selv om blot 15 procent af virksomhederne vurderer, at de om tre år ikke vil have en konkret beskrivelse af deres strategi for det digitale område, og rapporten således dokumenterer stor interesse for virksomhedernes digitale arbejde, er der reelt ikke sket så meget. Til spørgsmålet om, hvorvidt virksomhedens digitale strategi er sammenfaldende med virksomhedens forretningsstrategi er svaret i dag et stort rundt 0. Syv procent forventer dog, at det vil være tilfældet inden for de kommende tre år.

Ingen nytænkning i dansk erhvervsliv

”På grund af den ekstremt høje hastighed, hvormed digitaliseringen forandrer markedet, er det mere end nogensinde nødvendigt, at virksomhederne løbende vurderer markedet samt egne styrker og ikke mindst svagheder.

Derfor er det bekymrende, at kun 40 procent af virksomhedslederne arbejder med at gentænke deres forretningsmodel eller afdække, hvorledes deres markeder forandres af nye, digitale muligheder.

Ligeledes er det kun 26 procent, der undersøger, om der er trusler mod virksomhedens produkter eller services”, siger direktør i Rambøll Management Consulting Steen Christensen. Han bakkes op af Rikke Hvilshøj, der er administrerende direktør i DANSK IT.

”Når der ikke er flere virksomheder, som regelmæssigt vurderer de digitale muligheder og trusler, skyldes det næppe, at virksomhederne ikke er opmærksomme på, at digitaliseringen meget hurtigt kan vende op og ned på markedet. Det skyldes nok snarere, at mange virksomheder ikke har fundet opskriften på, hvordan de kommer på forkant med en udvikling, der går ekstremt hurtigt”, siger Rikke Hvilshøj.

Rikke Hvilshøj Rikke Hvilshøj er administrerende direktør i DANSK IT, og hun siger, at hvis de danske it-direktører skal spille en hovedrolle i forhold til at drive en dybtgående forandring, der skal ændre kursen for it og virksomhedernes forretning, er tiden nu moden til at træde ind på scenen.

Innovation er bydende nødvendigt

Årets rapport viser med al tydelighed, at virksomhedernes it-fokus ér flyttet fra det nørdede til det forretningsstrategiske, hvilket i samme åndedrag vil sige, at det har spredt sig fra it-chefens til den administrerende direktørs skrivebord.

Den viser endvidere, hvor vigtigt det er løbende at justere sine digitale strategier.

”Der eksisterer i dag ganske få virksomheder i markeder, som med flerårige strategier præcist kan beskrive behovet for digitale initiativer. Dertil er forandringshastigheden for stor.

Derimod har enhver virksomhed mulighed for at sætte en retning for, hvor deres initiativer i forhold til, hvor digital teknologi skal bevæge sig hen, siger Steen Christensen fra Rambøll.

Steen Christensen Det er bekymrende, at kun 40 procent af virksomhedslederne arbejder med at gentænke deres forretningsmodel eller afdække, hvorledes deres markeder forandres af nye, digitale muligheder, mener direktør Steen Christensen fra Rambøll Management Consulting.

Rapporten viser endvidere, at det især er den finansielle sektor, der frygter at miste omsætning, nemlig helt op til 19 procent. Til det faktum fremhæver Rikke Hvilshøj fra DANSK IT imidlertid, at nogle virksomheder har haft succes med at invitere iværksættere, der ikke har rod i de traditionelle brancher, ind i organisationen.

”Danske Banks Mobilepay er et godt eksempel på, hvordan man med den tilgang har haft held til at blive digital frontløber”, siger hun og understreger dermed, at fornyelsen ikke nødvendigvis behøver komme indefra, men frem for alt er kendetegnet ved innovation og ved at inddrage kunder samt slutbrugere.

Sidste udkald for it-direktøren

Fra 2014 og frem til den nyligt lancerede rapport for 2016 dokumenterer ”IT i praksis” et paradigmeskift forstået på den måde, at det i dag er den administrerende direktør, der har fod på indtænkning af de digitale strategier i virksomhedernes forretningsgrundlag.

Det går godt nok ikke så stærkt, som man måske kunne ønske, men kigger man internt i virksomhederne, er it-direktøren og it-chefen, som vi kender dem, meget tæt på at have udspillet deres rolle.

Ja, spørgsmålet er, om der i fremtiden overhovedet er brug for en it-direktør eller en it-chef. I takt med at flere og flere virksomheder flytter selv deres forretningsstrategiske it-infrastruktur op i skyen og indgår en aftale med en leverandør, der leverer en samlet servicekonsol, hvor der afregnes efter pay-per-use konceptet for såvel software som serverkapacitet. Ja så kan mange virksomheder ganske enkelt trække stikket til denne jobbeskrivelse – ganske som de trækker stikket til serverrummet i kælderen.

it i praksis ”IT i praksis” udkommer i år for 21. gang. Den udgives af DANSK IT i samarbejde med Rambøll Management Consulting og giver et øjebliksbillede af, hvilken vej de danske it-vinde blæser.


Udviklingen vendte for alvor sidste år, og den er kun blevet forstærket siden da. Således viser ”IT i praksis 2016”, at de danske it-direktører er groet fuldstændig fast i traditionel drift, mens de administrerende direktører meget hellere vil bruge dem til forretningsudvikling.

Undersøgelsen er således et klart fingerpeg om, at tiden er inde til, at it-direktøren aktivt påtager sig rollen som den, der er bidrager til forretningsinnovation.

Helt ude af trit med forretningsledelsen

”Topledelsen i danske virksomheder ønsker oprigtigt at forstå, hvad it i virkeligheden er, og de står med åbne arme for at modtage it-direktørens bidrag til forretningen. Derfor er det en skam, at denne ikke har opdaget, at topledelsen ønsker, at han i højere grad skal bidrage med indsigt i kundernes behov og i, hvor markedet bevæger sig hen. Hvis ikke it-direktøren nu udnytter muligheden for at modtage invitationen til en rolle som strategisk sparringpartner og beslutningsstøtte, er løbet kørt, og hans rolle udspillet”, siger Steen Christensen fra Rambøll Management Consulting.

At forretningen og it-funktionen er enige om målene, er en væsentlig forudsætning for, at virksomhederne får defineret en retning for, hvor de skal bevæge sig hen. Årets rapport viser imidlertid, at der er meget stor forskel på, hvorledes den administrerende direktør og it-direktøren prioriterer. Blandt andet kan nævnes, at i hvor høj grad kunder og slutbrugere skal involveres i den digitale innovation rangerer som nummer 4 for den administrerende direktør, men tumler rundt på en 12. plads i it-direktørens bevidsthed.

Et spørgsmål om kompetenceudvikling

Den administrerende direktørs og forretningsledelsens forventninger stiller i sagens natur helt nye krav til it-funktionen, hvilket blandt andet betyder en øget forventning til hastigheden i gennemførelse af projekter, en mere fleksibel tilgang til opfyldelse af forretningens ønsker samt øget bidrag til virksomhedens service- og produkt-innovation.

”Det betyder en massiv efterspørgsel på kompetenceudvikling og nye profiler i it-organisationen, der sandsynligvis kommer til at se meget anderledes ud. Det er således it-løsningers sammenhæng med forretningsstrategien, sikring af data og informationstilgængelighed til understøttelse af forretningsstrategien samt it-løsningerne sammen med forretningsprocesserne, der er klart i fokus”, siger Steen Christensen fra Rambøl.


FAKTA OM IT I PRAKSIS

”IT i praksis 2016” er foretaget blandt de 500 største private virksomheder i Danmark, samtlige kommuner og regioner samt statslige virksomheder.

For at kunne tegne et fyldestgørende billede af både holdninger, udfordringer og tendenser er der skelnet mellem den offentlige og den private sektor. Den private sektor afrapporteres i år på baggrund af besvarelser fra 114 it-direktører og 78 administrerende direktører svarende til et repræsentativt udsnit for hver af de 22 brancher, der indgår i Børsens Top-1000 virksomhedsoversigt.

Tilsvarende er den offentlige sektor baseret på besvarelser fra 91 it-chefer og 70 forretningsansvarlige.