Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: USB-C vs. HDMI vs. DisplayPort: Hvilken forbindelse er bedst?

DVI er stort set afgået ved døden. VGA-porte er kun et fjernt minde. Velkommen til 2019 og de moderne digitale videoforbindelsers tidsalder, hvor HDMI og DisplayPort hersker – sidstnævnte i form af dedikerede DisplayPort-stik og i kraft af en alternativ tilstand via det fikse lille USB-C-stik. Hvordan klarer disse moderne videointerface sig i forhold til hinanden? Betyder det noget, om man er gamer eller tamper sig vej gennem regneark? Lad kampen begynde.

Af Mette Eklund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

1. omgang - Båndbredde

Med den konstante stigning i opløsning, farvedybde, dynamisk rækkevidde og refreshrates er det vigtigste mål for et digitalt skærm-interface båndbredde. Og den er noget af et bevægeligt mål. I dag bliver 2K-skærme med en refresh-rate på 144 Hz stadig mere populære.

I morgen bliver det 4K, og om få år er det 8K og masser af Hz. Det samme gælder interface. HDMI kom først frem i 2002 og understøttede dengang op til 3,96 Gb/sek. rå data, og den maksimale opløsning var 1920 x 1200 ved 60 Hz. I dag hedder HDMI-standarden i eksisterende enheder 2.0b. Den leverer 18 Gb/sek., og dens maksimum er 3840 x 2160 ved 60 Hz. HDMI 2.1 tager et kæmpespring til 48 Gb/sek., men den er endnu ikke nået frem til enhederne.

Situationen med DisplayPort er mere kompliceret. Version 1.4 er den seneste specifikation, man kan finde, og den muliggør en maksimal båndbredde på 32,4 Gb/sek. Nvidias GeForce 10-grafikchipsæt understøtter DP1.4, men den er ikke indført på alle kort. I nogle tilfælde kan man aktivere den med en firmwareopdatering. Der gælder tilsvarende usikkerheder for USB-C, som varierer i forhold til den bagvedliggende DisplayPort-implementering.

Vinder: DisplayPort og USB-C, men tjek din version

2. omgang - Funktioner og brugervenligheden

Vi udløser denne gang spændingen med det samme og udpeger den ubestridte vinder: USB-C, naturligvis. Den tager alt det, DisplayPort kan gøre op til version 1.4, og tilføjer en mængde yderligere funktionalitet. For det første tilføjer den god, gammel USB-datatransmission, således at man kan bruge et enkelt kabel til videosignaler, og man kan køre en USB-hub på bagsiden af sin skærm.

USB leder også strøm, og det gælder navnlig i nedstrøms retning. Det betyder, at man kan bruge et enkelt kabel fra en laptop til en skærm, således at laptoppen fører videosignalet til skærmen, mens skærmen oplader laptoppen. Smart! Man skal også huske, at USB-C er reversibel. Man behøver ikke at fumle rundt bag på pc eller skærm for at placere kablet korrekt.

Det virker begge veje. Når det gælder kampen mellem DisplayPort og HDMI, står det nok lige. De understøtter begge audio og video samtidig. HDMI fører, når det gælder udbredelse – det er det foretrukne interface for forbruger-videoprodukter – mens DisplayPort får prisen for fleksibilitet takket være dens support af daisychaining af flere skærme fra en enkelt outputkilde (det er noget, som USB-C også kan klare).

Vinder: USB-C uden diskussion

3. omgang - Gaming

Lad os antage, at du spiller meget. Men betyder det noget, hvilket videointerface du bruger? Det afhænger af din skærm. Hvis du har en ret almindelig skærm med 60 Hz refresh, beskeden opløsning og ingen ekstrafunktioner som adaptive sync, gør det ingen større forskel.

Hvis du vil køre et VR-headset med et enkelt kabel til strøm, video, audio og kontrolinput, er der kun én mulighed: USB-C. I midten har vi DisplayPort, der ofte er den bedste løsning til gaming på grund af den større båndbredde hos DisplayPort 1.4. Hvis du for eksempel har en 1440p-skærm på 144 Hz, vil både HDMI 2.0 og DisplayPort 1.4 dække dine behov.

Op til 4K og 144 Hz er det imidlertid kun DisplayPort 1.4, der kan klare sagerne. Så er der adaptive sync og variable refreshrates. Det område omfatter Nvidias G-Sync-teknologi og AMD’s enklere FreeSync. I øjeblikket er DisplayPort nødvendig for at klare disse funktioner og dermed forbedre spillets udseende og fjerne screen-tearing. Imidlertid omfatter den kommende HDMI 2.1 support af den VESA-variable refreshrate-standard.

Vinder: USB-C til VR, DisplayPort er OK til alt andet

4. omgang - Produktivitet

Seriøst arbejde stiller andre krav til din pc end gaming. Hvad er bedst til skabelse af indhold, arbejde og en fortløbende indsats for at holde hjulene i gang? Det afhænger delvis af, hvad man har råd til. Større skærme med høj opløsning og større dynamisk rækkevidde kræver for eksempel mere båndbredde. I øjeblikket klarer alt under 4K sig udmærket.

På den anden side er det klogt at fremtidssikre sig, også selvom man ikke har råd til den nyeste 8K-skærm til mange tusind kroner. Hvis man køber en ny pc, er det værd at overveje noget med et grafiksubsystem, der understøtter 5K-plus. Tænk på, at 4K-skærme gik fra eksotiske til forholdsvis overkommelige på blot få år. Det samme vil sikkert ske for 8K på fem år.

I dag betyder det DisplayPort eller USB-C, men med det forbehold, at man skal tjekke, hvilken version af DisplayPort, der er understøttet i hvert tilfælde. DP1.4 er sagen, hvis du vil sikre dig support af fremtidige skærme med høj opløsning.

USB-C er fører her. Den giver den fulde DisplayPort-oplevelse og tilføjer USB-funktionalitet plus evnen til at oplade og køre en skærm med ét enkelt kabel. Det er en stor fordel, når det drejer sig om at undgå den sædvanlige ormegård af kabler.

Vinder: USB-C

5. omgang- HDR

High dynamic range eller HDR er den seneste og hotteste skærmteknologi. Den stiller også meget anselige krav til dit skærm-subsystem. HDR10-standarden omfatter farve med 10 bit pr. kanal og kræver derfor 25 procent mere båndbredde end konventionel 8 bit-farve. HDMI 2.0b understøtter HDR, men kun op til 4K og 50 Hz.

Til 4K ved 60 Hz over HDMI 2.0b skal ens chroma-subsampling mindskes en anelse for at reducere båndbredden, og det betyder, at man ikke får den fulde farvepalet. HDMI 2.1 kan levere den komplette HDR10-oplevelse ved 4K og 144 Hz eller højere opløsning ved lavere refreshrates, men vi har ikke rigtig set HDMI 2.1-enheder endnu. Hvad angår DisplayPort (og USB-C), kom der HDR-support med version 1.4.

Den understøtter HDR ved 8K og 60 Hz ved hjælp af “visually lossless” Display Stream Compression eller HDR ved 4K og 60 Hz uden nogen kompression eller chroma-subsample-reduktion. Som landet ligger, er den bedste DisplayPort-implementering bedre end HDMI til HDR. Problemet er, at der ikke er blevet annonceret nogen ny DisplayPort-standard, og at HDMI 2.1 vil overgå DisplayPort 1.4.

Vinder: DisplayPort og USB-C nu, HDMI senere på året

Og vinderen er ...

Den samlede vinder blandt nutidens skærmstandarder til pc er indlysende. Det er USB-C. Det er den mest fleksible, funktionsspækkede og effektive af de tre løsninger. Muligheden for at slutte en laptop til en skærm med et enkelt kabel og drive denne skærm ved meget høje opløsninger og refresh-rates – samtidig med at kablet oplader laptoppen og giver mulighed for forbindelse til USB-enheder – er meget tiltrækkende.

USB-C er også perfekt til næste generations VR-gaming med et enkelt kabel. Også på desktoppen er den enkelthed, der ligger i USB-C, en markant fordel. Man skal naturligvis huske, at USB-C som skærmforbindelse ikke er bedre end det underliggende DisplayPort-interface. Husk også, at dette emne er et bevægeligt mål. HDMI 2.1 er blevet annonceret og bør snart begynde at dukke op i enheder.

Den bliver bedre end DisplayPort 1.4 og dermed end USB-C, når det gælder regulær båndbredde og måske også generelt. Den kan blive det bedste valg til visse specielle tilfælde med meget høje specifikationer. I mellemtiden er opgraderingsvejen for DisplayPort og dens support af fremtidige super-pc-skærme en anelse usikker.