Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
I løbet af de sidste to år alene, er der kommet mere end 165 millioner nye digitale indholdsskabere på globalt plan. Det viser en ny stor undersøgelse fra it-virksomheden Adobe.
Den løfter samtidig sløret for, at influencere i dag i gennemsnit tjener mere end softwareingeniører, advokater og revisorer.
Dermed er indholdskreation blevet en attraktiv indtægtskilde, og generation Z og Y vælger i høj grad at gå den vej i stedet for at træde de mere traditionelle stier, når det handler om karriere og job.
Den kreative økonomi
"Den eksplosive udvikling i den kreative økonomi giver en platform for individer, entreprenører, selvstændige erhvervsdrivende og indholdsskabere, hvor de kan udtrykke sig selv og udforske kreativitet på nye måder," udtaler Scott Belsky, videcirektør og produktchef hos Adobe.
Der er i dag over 303 millioner indholdsskabere, og derved er den kreative økonomi i fuld gang med at ændre på strukturer inden for arbejdsmarkedet, lyder det fra Adobe (som i parentes bemærket skaber software til netop denne type job).
Hellere sociale medier end naturen
Undersøgelsen viser også, at indholdsskabere er gladest, hvis de bruger over 10 timer ugentligt på at skabe og dele indhold. Samt at brugen af sociale medier er vigtigere for deres mentale helbred end motion, musik og naturoplevelser.
Undersøgelsen Future of Creativity er foretaget i maj. Der var 9000 respondenter fra USA, England, Spanien, Frankrig, Tyskland, Australien, Sydkorea, Japan og Brasilien.