Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Brugen af mobilt data er eksploderet de seneste år, og mere end halvdelen af danskerne bruger i dag mobilt data via mobilen eller regner med, at de vil gøre det i 2010. De mange muligheder gør, at hele 67 pct. ikke ved, hvad det koster at bruge de forskellige funktioner, og mere end hver tredje har oplevet at få en højere regning end forventet ved brug af mobilt data.
I en ny undersøgelse fremgår det, at de mange muligheder med mobilt data er årsag til, at ca. 40 pct. har oplevet at få en højere regning end forventet.
”Undersøgelsen har meget tydeligt bekræftet vores bange anelser. Vi lavede undersøgelsen for at få identificeret problemets størrelse, og på baggrund af resultaterne iværksætter vi nu en række tiltag, som skal beskytte kunderne mod chokregninger", siger Peter Krogsgaard, salgs- og marketingdirektør i Telias mobilforretning. Han forsætter:
"48 pct. har ikke overblik over deres forbrug af mobilt data, og mere end halvdelen ved ikke, hvordan de kan undgå chokregninger. Dette er en problematik, som vi vil forsøge at komme til livs, så kunderne ubekymret kan nyde friheden med mobilt data.”
En række tiltag skal i 2010 gøre det lettere for kunderne at gennemskue priserne og dermed undgå chokregninger på grund af mobilt data. Telia introducerer pr. 1. marts en øget sikkerhed for kunderne. Kampagnen, som foreløbigt kører frem til sommer, betyder, at kunderne får et loft på 30 kr. pr. dag på deres dataforbrug i Danmark.
For dataforbrug i udlandet bliver loftet 450 kr. om måneden. Kunden skal blot ringe eller sende en e-mail til kundeservice og blive tilmeldt datakontrol/datagrænsetjeneste for udlandet. Når man har brugt 80 pct. (360 kr.), modtager man en sms som advarsel. Ved 100 pct. forbrug (450 kr.) spærres der automatisk for data i udlandet for at beskytte kunden mod chokregninger. Ønsker man fortsat at bruge data udover de 450 kr., skal man kontakte kundeservice.
Hvis kunderne benytter Telias Forbrugskontrol, kan de selv fastsætte et loft for deres generelle forbrug af tale, sms, mms og data.