Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Antipiratgruppen måtte for nyligt kaste håndklædet i ringen, og der er ikke meget der tyder på, at musikbranchens hårdhændede kamp mod de fildelende musikpirater har den store effekt.
Alligevel går flere og flere musiklyttere over til at hente lovlige filer frem for illegal piratkopieret musik. Man ser således en stor vækst hos tjenester, som tilbyder gratis eller meget billige musiknumre. De giver nemlig brugerne en langt nemmere og mindre risikofyldt måde at lytte til musik på, end de illegale sider kan tilbyde.
Tjenester som Comes with Music, Spotify.com og We7.com har således fået 5 millioner nye brugere i deres første år. Flere lignede tjenester, som eksempelvis Rdio.com, Sky Songs og mog.com, er på vej. De vil på samme vis tilbyde lettilgængelige musik-downloads til et lavt beløb.
Det ironiske er dog, at ingen af disse tjenester er startet af musikindustrien. Mens den har brugt tiden på at jagte pirater, er den blevet overhalet indenom af fremsynede selskaber, der har fundet ud af at tjene penge på de nye teknologier, frem for at beskytte de gamle formater og forretningsgange.