Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Test: Epson EH-TW9300W: UHD/4K-indhold fortjener et stort lærred

Synes du, at en kæmpeskærm på 65” er alt for lille til indhold med UHD/4K-opløsning? Så kan du for de samme penge få bedre oplevelser med en projektor og et lærred på 90” eller endnu mere ...

Af Knud Søndergaard, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskernes foretrukne skærmstørrelse er stille og roligt vokset fra 32” til foreløbig 55”, og samtidig har hovedparten af alle nye fjernsyn UHD- eller 4K-opløsning. Det er fint nok, men hvad med indhold? Jo, man kan købe særlige Blu-ray-discs, som naturligvis kræver en ny afspiller, streame nogle serier fra Netflix og HBO samt satellitmodtage nogle programmer.

Og hvis man virkelig vil nyde den høje opløsning, skal man sidde 1,2 meter eller tættere på en 55”-skærm, hvad der næppe er realistisk i ret mange hjem.

Så melder spørgsmålet sig: Er løsningen en endnu større fladskærm til en pris, der kan være ret voldsom, f.eks. 50.000 kr. for et Samsung på 75”, eller er det smartere at investere i en projektor og gå biografvejen, så grænsen kun sættes af rummets dimensioner?

Billig UHD/4K-projektor

Har du mulighed for at mørklægge et rum og indrette det til hjemmebiograf, er en Epson EH-TW9300 i øjeblikket markedets mest overkommelige UHD/4K-løsning. Den kan fås for godt 20.000 kr. eller knap 24.000 kr., hvis den hedder ”W” til sidst og kommer med en trådløs 4K-WiHD-sender til overførsel af HDMI-signaler til projektoren.

Forklaringen på den lave pris er, at Epson her bruger en såkaldt 4K-forbedringsteknologi. Det vil sige, at projektoren indeholder tre LCD-paneler, hver med en full HD-opløsning på 1980 x 1080 pixel, og forbedringen består så i, at hver enkelt pixel forskydes 0,5 pixel diagonalt. Det lyder svært og syntetisk, men det virker faktisk godt i praksis.

Projektorens lysstyrke opgives til 2500 lumen, hvad der er ganske højt, men som altid skal der være biografmørkt i rummet, for at man kan nyde filmbilleder. Dette gælder i særlig grad, hvis kildematerialet er født med HDR (High Dynamic Range) metadata, der kan udvide kontrastområdet, så mørke dele af billedet bliver mørkere og lyse dele lysere.

I det hele taget er EH-TW9300 veludstyret. Opsætningen lettes af fjernbetjente, motoriserede indstillinger af fokus, zoom (2,1 x) og vandret/lodret objektivforskydning. På bagpanelet er der bl.a. to HDMI-terminaler, heraf en med HDCP2.2-kompatibilitet til UHD/4K-indhold, og en analog VGA-bøsning til gamle (bærbare) pc’er.

Til et dedikeret rum, hvor projektoren ophænges under loftet, kan det anbefales at anskaffe den nævnte sender, som i løs vægt hedder WiT4-G0, med fire HDMI-indgange og helt problemfri trådløs signaloverførsel.

Det skal også nævnes, at projektoren kan vise 3D-indhold, hvis man tilkøber det nødvendige antal briller af den aktive type. De koster op mod 800 kr. stykket.

Projektorlamper kan være dyre og holder ikke altid særlig længe, men ingen af disse påstande gælder for denne projektor. En original lampe kan købes hos producenten for lige over 1000 kr., og Epson opgiver levetiden til 5000 timer i Eco Mode – en film om dagen i 7 år.

Store filmoplevelser

På mit 90” store projektorlærred er det nemt at se, at EH-TW9300 leverer et mere finkornet billede end en almindelig full HD-projektor. Fra omkring 2 m afstand er det umuligt at skelne de enkelte pixel, og ørerne får også ro, for støjniveauet er generelt meget lavt, selv om ventilatorerne kan høres, hvis Dynamisk-farveindstillingen aktiveres for at få maksimalt blus på lærredet.

Under testen har jeg fokuseret på UHD-indhold med HDR. Til det formål har jeg været ude og investere i tre film, som kommer med både en Ultra HD/HDR- og en almindelig Blu-ray-disc. Det drejer sig om titlerne ”Jason Bourne”, ”Man of Steel” og ”Batman v Superman”. UHD/HDR-skiverne har jeg spillet på Panasonics overkommelige DMP-UB700 til under 4000 kr.

Disse tre film er domineret af mørke scener og virker bevidst grynet optaget, hvad der kan gøre det svært at vælge den optimale farveindstilling. Især er ”Jason Bourne” generelt for mørk efter min mening, så til den har jeg brugt ”Dynamisk”.

De to andre titler ser godt ud i ”Digital biograf” indstilling. De almindelige Blu-ray-versioner passer bedst til ”Biograf” eller ”Naturlig” indstillingerne. Kombinationen af de såkaldte scalere i afspilleren og projektoren har ofte gjort det svært at se nogen nævneværdig forskel i den oplevede skarphed og detaljering mellem disc-parrene.