Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Udlandshandel truer danske butikker

I 2016 brugte de danske forbrugere mere end 32 milliarder kroner i udenlandske netbutikker.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hver anden dansker, der købte tøj på nettet, gjorde det nemlig i en udenlandsk tøjbutik, og brancheorganisationen FDIH frygter således, at danske butikker bliver presset ud af markedet af de udenlandske giganter.

”Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 milliarder kroner, men jeg synes, det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet”, siger Nils Ralund fra FDIH.

En analyse viser, at mens danske forbrugere købte for knap 14 procent mere herhjemme, steg købene i udlandet med 20,4 procent til i alt 32,4 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 5,5 milliarder kroner. Tyske Zalando er for andet år i træk danskernes foretrukne netbutik, mens Amazon hopper op på en andenplads.