Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Guide: Kopier og sæt ind på tværs af dine enheder

Med Windows' nye Udklipsholder kan du vælge, hvad du vil kopiere og sætte ind, og tilmed synkronisere dine udklip på tværs af flere pc’er.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Funktionen med at kopiere og sætte ind er ikke ny. Den kan spores til Xerox’ tekstredigeringsprogram fra 1974, og ordet ”clipboard” (udklipsholder) optrådte først gang på Apples Lisa-maskine i 1983. Udtrykkene klip og sæt ind stammer fra dengang, hvor barberblade og lim blev brugt til at sætte sider op på trykkerier.

I Windows (trods en flirt med IBM-standarden, der brugte tasterne ”Insert”, ”Del”, ”Shift” og ”Ctrl”) har kombinationen af Ctrl + X, C og V i årtier været brugt til at klippe, kopiere og sætte ind. Kopier (klip) noget til Udklipsholderen, og det forbliver der, indtil du gør det igen, hvorved de nye data overskrives. Det har været muligt med tredjepartsudvidelser at udbygge dette system, men med October 2018 Update er udklipsfunktionen blevet mere avanceret i Windows 10.

1 Udklipsholderens historik
Slå Udklipsholder til under Indstillinger > System > Udklipsholder, eller skriv ”udklipsholder” i Startmenuen. Slå øverste skyder til for at bruge den nye Udklipsholderhistorik. Den anden skyder bruges til at synkronisere din historik på tværs af dine enheder, så hvad du kopierer på en enhed, kan du indsætte på en anden.

2 En anden genvej
Er du vant til at trykke på Ctrl-tasten, før du indsætter med V-tasten, er det slut nu. Genvejen indsætter stadig, men for at bruge historikken, skal du bruge Win + V. Nu åbnes Udklipsholder-vinduet med alt, du har kopieret. Trykker du tasterne Ctrl + C kopieres som normalt. Kopie-ring af ny information overskriver ikke noget.

3 Vælg hvad der skal skrives
Efterhånden fyldes udklipsholderen. Tryk på Win + V, og den nye udklipsholder vises ved musemarkørens position. Vælg, hvad der skal sættes ind. Klik én gang, og det indsættes i dit dokument. Hvad du sidst indsatte, indsættes igen med Ctrl + V, medmindre du har kopieret
noget nyt til udklipsholderen.

4 Start synkroniseringen
Hvis du har en anden Windows 10-pc med October 2018 Update, kan du synkronisere udklip mellem dem. Gentag trin 1 på den anden enhed. Bemærk: Måske skal du indtaste en mailadresse for at få en sikkerhedskode, hvis du allerede har gemt data i skyen. Åbn Udklipsholder på den anden pc for at se alt, som du har kopieret.

5 Kend dine grænser
Synkroniseringen har nogle indbyggede begrænsninger. Tekstbidder skal være mindre end 100 kB (omkring fem sider) for at blive synkroniseret, men 1 MB-grænsen for billeder er bøvlet. Du kan kopiere større elementer end dette, men de vises ikke i vinduet. Du kan dog stadig indsætte dem med tasterne Ctrl + V.

6 Skærmklip
Det nye Klip og beskær-værktøj kopierer automatisk nye klips til udklipsholderen. Find det gamle Klippeværktøj ved at søge i Startmenuen. I indstillingerne krydser du af i boksene for at sikre, at klip kopieres. Glemmer du det før et klip, bruger du knappen ”Kopier” øverst i Klippeværktøjets brugerflade, når dit klip vises.

7 Slet et element
Udklipsholderen kan hurtig blive meget lang og rodet, og du kan ikke flytte dets vindue, når det er åbent. Gør det nemmere for dig selv ved at slette enkelte poster fra listevinduet ved hjælp af X-knappen til højre ud for hvert klip. Du kan endda slette fastgjorte klip, markeret med en nål, uden først at skulle frigøre dem.

8 Ryd alle
Hver post har et nåle-ikon. Du bruger funktionen med at fastgøre, som du plejer. Øverst findes indstillingen ”Ryd alle”. Klik for at rydde alt, også på synkroniserede enheder; bortset fra fastgjorte klips. De gemmes også
efter genstart. Knappen ”Ryd” under Udklipsholder i Indstillinger fjerner alle fastgjorte klip.