Home » Internet » Udgiv din egen bog – del 1
Udgiv din egen bog – del 1

Udgiv din egen bog – del 1

Share

Man behøver ikke en agent for at udgive en bog – gør det
selv med onlineværktøjer

Betragter du dig selv som lidt af en forfatter? Det er godt. Du har fået en fantastisk ide, og nu er du omsider færdig med at skrive din bog. Du har sikkert brugt uger, måneder eller endda år på at skrive, udvikle og redigere dit eget meget personlige opus. Men ak: Hvis du synes, at det var besværligt, står du over for noget af et chok. Skriveprocessen er faktisk det nemmeste. Det er nu, det hårde arbejde begynder: det at få kunstværket udgivet.

Uanset om bogen er fiktion eller ej, har det aldrig været vanskeligere at få sit værk udgivet. Den lange vej til en udgivelse begynder normalt med, at man prøver at finde en agent. Man sender tre fornemt skabte kapitler og en klar synopsis. Desværre foretrækker agenter normalt forfattere, der er kendt i forvejen.

Hvis man vil udgive en bog for første gang, er man i en Punkt 22-situation: Man skal have udgivet noget før for at få lov til at udgive noget. Hvis man er så heldig at finde en agent, der kan se bogens potentiale, går han eller hun i gang med den besværlige og usikre opgave, det er at sende manuskriptet til forskellige forlag i håb om, at de kan se det kommercielle potentiale i dit værk. Så enkelt er det.

Uanset hvor vidunderligt original og velskrevet bogen er, kan det hele koges ned til et enkelt spørgsmål: ”Er det et produkt, der kan sælges og indbringe penge?”. Hvis et forlag mener, at det er tilfældet, får man måske, hvis man er ekstremt heldig, en kontrakt mange måneder senere.

[pt id=’2003745′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Når man har et ISBN-nummer og en stregkode kan man sælge din bog fra enhver boghandel.”‘]

Når man har et ISBN-nummer og en stregkode, kan man sælge din bog fra enhver boghandel.

Forlag elsker krimiforfattere og letfordøjelig litteratur, og de labber alt i sig, der stammer fra kendte mennesker. Hvis du har tabt i et realityshow, vundet i en tv-talentkonkurrence, er en kendt kok, en kendt koks kone eller supermodel med en historie, kan du sagtens være heldig. Men da du sandsynligvis ikke er nogen af delene, ser det ikke lovende ud. Du ender formentlig med en stak afslag.

Fortvivl dog ikke. Hvis du stadig tror på, at din bog er god nok, og du vil have den ud til folk, kan du selv udgive den. Før stod der ikke respekt om det selv at udgive bøger, men i dag er det en absolut respektabel fremgangsmåde – ligesom datingsites nu bliver betragtet som en normal måde at møde folk på. Den gode nyhed er, at der aldrig har været flere sites, der kan hjælpe med at trykke og udgive ens værk. Og det har aldrig været billigere selv at udgive bøger i små oplag (for eksempel 100 eller 1.000 eksemplarer).

[pt id=’2003748′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Når man selv udgiver bøger er det vigtigt at have en tiltrækkende hjemmeside.”‘]

Når man selv udgiver bøger, er det vigtigt at have en tiltrækkende hjemmeside.

Få din bog registreret

Det at udgive en bog består simpelthen i at få den trykt og gøre den offentligt tilgængelig, hvad enten der er tale om massedistribution eller salg fra ens egen website. Det svarer til at grundlægge en ny virksomhed; det kræver en stor indsats og en masse arbejde. Når man har erkendt det, er man godt på vej. Lad os gennemgå de første trin, så du ikke begynder i den forkerte retning.

Se også:  Under ferien: Beskyt dit udstyr i ferielandet

Først skal man registrere sin bog hos ISBN-agenturet hos Nielsen’s Book Data (www.isbn.nielsenbookdata.co.uk) eller det danske isbn-kontor (www.isbn.dk, her er der mulighed for online-tilmelding). Det skal man gøre med det samme, for der kan gå måneder, før detaljerne er i orden.

Når man har fået sit ISBN-nummer, forekommer titlen eksempelvis på Nielsens PubWeb-system (www.nielsenbookdata.com) og andre forlagssider, og det betyder, at boghandlere kan bestille bogen, hvis de ønsker det. PubWeb-systemet linker også automatisk til www.amazon.com og andre onlineboghandlere, så man kan sælge værket til hele verden. Strålende, men ikke en guldgrube.

Nu kan du bruge ISBN-nummeret til at lave en stregkode, og det er afgørende, hvis du vil have bogen ud hos boghandlerne – de skal kunne scanne den, så titlen kan gå gennem deres interne betalingssystem. Der er mange websites, der tilbyder gratis software til fremstilling af stregkoder. Man kan finde gode eksempler på www.barcodesinc.com/generator/index.php og www.barcodegen.com.

Vælg en metode

Nu skal du vælge, hvordan du vil udgive værket. Man kan enten bruge et forlagssite eller gøre det hele selv. Mange forfattere satser på den nemme udvej via ”gratis” forlagstjenester såsom www.lulu.com. Man uploader simpelthen teksten og betaler et beløb. Før eller siden dukker den op på websitet, hvor man kan købe den.

Se også:  Efter ferien: Få samlet alle oplevelserne

Vi er imidlertid ikke vilde med den mangel på kreativ styring, som disse sites indebærer. Selv om man selv har lavet omslag til bogen, risikerer man at onlinetjenesten tvinger en til at bruge bestemte billeder og skrifttyper. Der kan også være begrænsninger for, hvilken printer man kan bruge; kvaliteten af omslagsmateriale og papir; og de skrifttyper, man bruger til brødteksten.

Valget af skrifttyper kan have en markant indflydelse på bogens udseende og stil, og hvis man vælger den forkerte kombination, kan det skræmme potentielle læsere væk. Beslutningen om at købe en bog bygger ofte på underbevidste faktorer. Læserne bladrer i din bog og lægger den fra sig igen, hvis de ikke kan lide dens udseende.

Så er der den del af kagen, som disse sites tager. Lulu tager 20 procent. Hvis man ikke vil lide tab, kan man være nødt til for eksempel at sætte udsalgsprisen til 200 kroner. Men der er mange, der ikke vil give 200 kroner for en bog, man selv har udgivet. Derfor kan det være en god ide selv at få bogen layoutet og trykt og selv udgive den.

Spotlys på…

Fordele og ulemper ved online-forlag

Fordele
Det er nemt
Det går hurtigt, og man slipper for en masse bøvl
Man behøver ikke selv layoute omslaget, hvis man bruger sitets standardbilleder
De ordner det med ISBN-nummeret
Man kan købe bogen fra deres website
Det er gratis at uploade teksten til deres site

Ulemper
Man skal betale en afgift for hver bog, der bliver solgt
Man har ingen indflydelse på trykkvaliteten
Man har minimal kontrol over papirkvaliteten
Hvis man ikke leverer en trykklar PDF-fil, er man begrænset til bestemte skrifttyper
Man skal stadig bruge software til at sætte siderne og til at lave en trykklar PDF-fil
Hvis man selv laver omslaget, skal man bruge software (eller en layouter)
Man betaler ekstra for at få bøgerne ud på Amazon eller andre onlineboghandler
Det koster mere at få bøgerne trykt, end hvis man går direkte til en trykker
Man har ikke med folk at gøre – man skal forholde sig til en automatiseret hjemmeside

[pt id=’2003746′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Uden et ISBN-nummer kan man ikke sælge sin bog. Det kan tage lang tid så man skal huske at bestille nummeret i god tid.”‘]

Uden et ISBN-nummer kan man ikke sælge sin bog. Det kan tage lang tid, så man skal huske at bestille nummeret i god tid.

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Det skal du bruge…

[/themepacific_accordion_section] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Det skal du gøre…

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
Amazon
Guide

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S