Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Med DIY-tilbuddet ønsker WiMP at bidrage til, at også den uetablerede musikscene kan nå ud til et langt bredere publikum.
WiMP DIY er en forlængelse af Ny Lyd-kampagnen, der sætter fokus på ny, dansk musik. DIY-musikken bliver samlet og præsenteret i sin egen sektion i WiMP. Redaktionen vil gennemlytte alle DIY-udgivelser og aktivt anbefale den musik, der har den højeste kvalitet – f. eks gennem månedlige DIY-playlister, anbefalinger, topbannere og andre redaktionelle aktiviteter. Artister som benytter sig af tilbuddet har nu med andre ord en unik mulighed for at blive eksponeret i WiMP på lige fod med de største internationale og danske artister.
”Med Ny Lyd-kampagnen har vi sat fokus på nye, spændende debutanter og artister, som ikke er så velkendte for de fleste. Med WiMP DIY tager vi endnu et stik dybere ned i det danske vækstlag. Og vi glæder os til at se, hvad der rører sig derude, og hvad der fortjener at blive hørt”, udtaler WiMPs redaktør Jonas Kleinschmidt.
Distributionen sker i samarbejde med Phonofile. Phonofile står for al administration i forhold til udbetalinger, mens artisten selv skal sørge for at udgive musikken. WiMPs rolle er at gøre den gode musik tilgængelig og fremhæve udvalgte perler. Derudover sørger WiMP for, at hele 70 procent af indtægterne tilfalder artisten direkte. De resterende 30 procent går til administration og afregning.
”Tilbuddet lanceres for at dække en synlig efterspørgsel på markedet. WiMP DIY er ikke ment som et alternativ til en almindelig pladekontrakt men som et trin på vejen. WiMP ønsker at invitere artister, som endnu ikke har et pladeselskab i ryggen, men som har ambitioner om at nå bredere ud med deres musik”, siger Thor Martin Jensen, redaktionschef og talsmand for WiMP Danmark.
Artister, som er interesserede i tilbuddet, kan læse mere og registrere sig via www.wimpmusic.com/wimpdiy