Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Ubehagelig adfærd i onlinespil er et stigende problem

7 ud af 10 gamere har oplevet ubehagelig adfærd, mens de har spillet multiplayer eller på tværs af platforme, viser ny undersøgelse fra Unity. For at komme problemet til livs har Unity købt AI-virksomheden OTO, der via kunstig intelligens kan identificere grænseoverskridende adfærd i online- og multiplayer spil.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den danskstartede softwarevirksomhed Unity køber AI-platformen OTO, hvis lyd- og chatfunktioner skal være med til at skabe et sundere og mere sikkert gamingmiljø. Unity integrerer OTO i sin Vivox-platform - og det skal være med til at dæmme op for en af spilbranchens største udfordringer - ubehagelig adfærd og dårlige oplevelser for spillerne

“Vi har det sidste år set, hvordan mennesker over hele verden har brugt spil til at komme tættere på deres venner og familie. Vores undersøgelse viser også, at de mange nye multiplayer-spil på forskellige platforme har gjort, at problemet med ubehagelig adfærd er blevet større. Med integrationen af OTO giver vi udviklerne en simpel og skalerbar løsning til at designe og sikre virtuelle spilmiljøer, der kan fremme gode spiloplevelser og opdage ubehagelig adfærd,” siger Felix Thé, VP of Product Manager, Operate Solutions, Unity.

“Spillerne foretrækker de spil, der giver dem en følelse af fællesskab, så udviklingen går i retning af de dynamiske, online- og multiplayerspil. Ved hjælp af ny teknologi kan vi beskytte det enkelte community mod dårlig adfærd,” siger Felix Thé fra Unity

Opkøbet giver Unity ny viden inden for akustisk analyse. OTO blev startet af en gruppe forskere, der ville udforske talegenkendelsens grænser ved at kombinere adfærdsvidenskab og kunstig intelligens. Med OTO giver Unity og Vivox udviklere et nyt værktøj inden for taleanalyse, der kan skabe et mere positivt fællesskab, hvor alle føler sig trygge og velkomne. Spilproducenterne får adgang til en såkaldt akustisk intonationsmotor, der er 100 gange hurtigere end almindelig talegenkendelse og kan registrere ubehagelig adfærd uanset sprog.

Dårlige spiloplevelser koster spiludviklerne dyrt

Unity offentliggør samtidig resultaterne fra en undersøgelse foretaget af The Harris Poll. Den viser, at det stigende problem med ubehagelig adfærd både påvirker spillerne og spiludviklerne. Undersøgelsen viser bl.a., at:
• Næsten 7 ud af 10 (68 %) af spillerne, der har spillet multiplayer-spil inden for det seneste år, har oplevet ubehagelig adfærd som fx seksuel chikane, hadebeskeder eller trusler om vold.
• 21 % af spillerne svarer, at de oplever ubehagelig adfærd hver gang de spiller eller ofte.
• 67 % af spillerne var meget eller delvis tilbøjelig til at stoppe med at spille multiplayer-spil, hvis de oplevede ubehagelig adfærd.
• 92 % af spillerne mener, at der bør implementeres løsninger for at imødegå ubehagelig adfærd i multiplayer-spil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere