Trods Facebooksagen kender forbrugerne stadig ikke deres rettigheder

Trods Facebooksagen kender forbrugerne stadig ikke deres rettigheder

Share

EU er på vej med nye rettigheder, og dem burde forbrugerne kende – særligt efter det store datalæk, lyder det fra HR-Skyen, der har undersøgt forbrugernes forhold til GDPR

Den store sag om Cambridge Analytica, der har haft adgang til op mod 87 millioner Facebook-brugeres private oplysninger, viser, at der er behov for øget fokus på persondatasikkerhed. Men de færreste forbrugere ved, at EU er på vej med en meget omfattende regulering, der vil give dem en lang række nye rettigheder. Det viser en undersøgelse lavet af A&B Analyse for HR-Skyen. Det er paradoksalt, lyder det fra HR-Skyens direktør Ali Cevik som en kommentar til den aktuelle sag. EU’s persondataforordning GDPR træder i kraft den 25. maj i år.

Se også:  Ny persondataforordning medfører øget risiko for hackerangreb

“Reglerne er lavet for at ramme de helt store såsom Google og Facebook, så de ikke bare kan bruge folks data på en måde, forbrugerne ikke kan overskue, og så er det da opsigtsvækkende, at så få har hørt om GDPR, forklarer Ali Cevik”.

GDPR beskytter dine data

Undersøgelsen viser, at selvom syv ud af ti danskere har følt sig utrygge ved at afgive oplysninger på nettet, har kun hver tredje hørt om GDPR. De nye regler skal ellers gøre det helt overskueligt for forbrugerne, hvilke oplysninger virksomhederne har om dem, og hvordan de bliver brugt. Samtidigt skal reglerne sikre, at virksomhederne kun gemmer reelt relevante oplysninger, og at forbrugerne skal kunne trække tilsagn tilbage lige så nemt, som de er blevet givet.

Se også:  Der er nye cookies i suppen

“Alle burde vide, at de har ret til at se, hvad virksomhederne har registreret om dem, og at de har ret til at trække tilsagn tilbage igen”, siger Ali Cevik.

Forbryder virksomhederne sig mod reglerne kan de risikere bøder på op mod 150 millioner kroner mod et maksimalt bødeniveau på 25.000 kroner i dag. Dermed er det også noget, der har stort fokus hos virksomhederne. Dermed kan de forbrugere, der har kendskab til de nye regler, også i meget høj grad have hørt om det i kraft af deres arbejde fremfor gennem offentlig oplysning.

Del denne