Excel kan regne ligesom en avanceret regnemaskine. Markér en kolonne eller række med tal, og klik på ”Autosum” under fanen ”Hjem” og gruppen ”Redigering”, så adderes tallene i den efterfølgende celle. Som du ser her, er formlen ”=SUM(C12:C23)”. ”C12:C23” er de celler, hvorfra og hvortil tallene skal lægges sammen. Du ganger ved at erstatte ”:” med ”*” – og dividerer med ”/”.
Du kan ikke kun lægge sammen, gange og dividere, men udføre langt mere komplekse udregninger. Almindelige regneregler med for eksempel brug af paranteser er blot en af mulighederne. En anden god formel at kende er gennemsnitsberegning. Også her markerer du de celler, der skal indgå i beregningen. Du klikker igen på ”Autosum”, men vælger nu i stedet ”Gennemsnit”.
Familien må belønne sig selv med en forbrugsbonus på 10.000 kroner, hvis budgetoverskuddet er over 30.000 kroner. Vi skal bruge formlen ”Hvis”. Vælg en tom celle. Vælg Formler > Logik > HVIS. Skriv i feltet ”Logisk test” ”P26>30000”, i ”Værdi_hvis_sand” 10000 og i ”Værdi_hvis_falsk” ”0”. Klik ”OK”.
Dette budget er overskueligt, men hvis du har et større regneark, er det svært at finde den højeste værdi i en bestemt række. Her finder vi ud af, hvor mange penge, vi bruger på mad i den dyreste måned. Vælg en celle (her B2), og indtast denne formel: ”=MAKS(B18:N18)”. Hvis du skriver ”MIN”, får du det laveste beløb.
Det er også godt at kende den logiske funktion ”OG”, der undersøger om flere bestemte ting er sande ellers falske. Her kigger vi på, om både mors og fars udbetalte løn er over 15.000 kroner i januar. Vælg en celle (her B2), og skriv denne formel: ”=OG(B4>15000; B5>15000)”. Tryk på Retur, og du får svaret ”SAND”. .
Der er funktioner i Excel, som kan lette eller forbedre det daglige arbejde. Under fanen ”Hjem” kan du klikke på ”Ombryd tekst”, så du undgår, at tekst løber ud over kanten på en celle. Med ”Sortér og filtrer” kan du ordne indhold alfabetisk, og under ”Formatér” kan du ændre rækkehøjde, kolonnebredde og meget andet.