Home » Andet » Trends hos Google I/O 2017
Trends hos Google I/O 2017

Trends hos Google I/O 2017

Share

Alt om DATA var med til Googles store tech-festival, hvor machine learning var et af årets hotteste emner

Maj 2017 løb Google I/O af stablen. Det er den årlige tredages konference for udviklere, som gør brug af en eller flere Google-teknologier. Selv kalder Google det en tech-festival og ikke en konference. Det er der en god grund til, for alt foregår udendørs, og de mindre sessioner sker i store partytelte, mens de store keynote-præsentationer sker på den store udendørsscene.

Omkring 5000 udviklere fra hele verden deltager. At få en billet til eventen kræver held, for blandt alle de personer, som ønsker at deltage, trækkes der lod, og i år var Alt om DATA heldig at få vores lod udtrukket.

Lokationen for Google I/O har i de seneste par år været Mountain View, Californien. Det er hjertet af Silicon Valley, hvor mange ikoniske firmaer har hjemme. For alle os, der er vokset op med hjemmecomputere i 1980’erne, vil Mountain View altid være noget særligt. På en gang en lille soveby med villa-kvarterer og samtidig centrum for mange af de ting, vi bruger så meget tid på.

I denne lille reportage fra Google I/O går vi ikke kronologisk frem og beskriver alt, men giver et indtryk af de tendenser og teknologier, som Google vil drive fremad i den nærmeste fremtid.

Machine Learning – i alt!

Alle taler om kunstig intelligens (eng. artificial intelligence, AI) – især folk som ikke har den store tekniske indsigt. Godt nok taler Google også om det og har netop lanceret https://google.ai. Så godt som alle sessioner gentog budskabet: Kunstig intelligens er på vej ind i alle Googles produkter.

Ser vi lidt nærmere på, hvad der egentlig er tale om, er det værd at huske på, at kunstig intelligens ikke bare er kunstig intelligens. Der findes mange former. I den nuværende form er det primært den svage form for kunstig intelligens (weak AI, https://en.wikipedia.org/wiki/Weak_AI). Det betyder, at vi ikke taler om computer med bevidsthed. Svag kunstig intelligens virker kun indenfor et afgrænset område.

Se også:  Nu kan du køre inkognito i Google Maps og andre apps

Maskinindlæring (eng. machine learning, ML) er det centrale begreb i denne svage form for kunstig intelligens, og som alle teknologivirksomheder er på vej med. I ML trænes/oplæres en computer til at foretage forudsigelser. Fra din skoletid husker du måske opgaven med at finde den bedste rette linje gennem en række målte datapar.

Du har måske 10 målinger, og du finder hældning og skæring med y-aksen (to parametre). Det er den mest enkle ML-algoritme, som vi kan forestille os. De avancerede ML-algortimer, som Google (og andre) i dag bruger, justerer ikke bare to parametre men måske 20.000 parametre.

TensorFlow er Googles ML-software. Det er et open source projekt, og du kan downloade det fra https://www.tensorflow.org/. Under Google I/O annoncerede Google ny hardware, som er specielt designet til træning og forudsigelser under navnet Tensor Processing Unit (TPU). Denne 2. generations TPU er hurtigere end tidligere. Den helt store nyhed er, at alle kan få adgang til at bruge TPU til deres applikationer, idet TPU’er vil blive en del af Google cloud-løsning (Google Compute Engine).

Eftersom Google mener, at vi alle skal bruge ML i vores produkter og apps i fremtiden, annoncerede Google også TensorFlow Lite til Android og iOS. Der er ikke sluppet så meget ud endnu, men du kan finde et eksempel på en app til Android, som gør brug af TensorFlow: https://github.com/tensorflow/tensorflow/tree/master/tensorflow/examples/android. Google taler om at demokratisere ML og kunstig intelligens og TensorFlow, og cloud-baseret TPU’er er Googles vej til at nå det mål.

Nyt om Google Photos

Google Photos er en populær tjeneste og app til Android og iPhone. Du tager billeder med din telefon, og de flyttes automatisk til Googles sky. Har du et rigtigt kamera, uploader du måske også dine billeder. Der er nu over en halv milliard aktive brugere, og de uploader over en milliard billeder hver dag!

Se også:  Googles boykot af Huawei udsat 90 dage

I dag er der en del ML bygget ind i Google Photos. For ikke mange år siden sad vi alle og taggede billeder og gemte dem i albums. På den måde kunne vi finde begivenheder og venner igen. Allerede nu forsøger Google Photos at finde ud af, hvad der er af indhold i dine billeder, så du lettere kan søge på dem.

Google vil presse citronen lidt mere. Google Lens kommer nemlig snart til din Android-telefon. Ideen er, at du tager et billede med din telefon, og Google Lens kan regne ud, hvad det er. Under en præsentation på Google I/O blev der vist et eksempel fra en rejse i Kina. Du kan ikke læse kinesisk, så du tager et billede af teksten på et spisested. Og vupti, du får det oversat og får at vide, hvilke ingredienser retten består af.

Jeg har aldrig tagget et billede i Google Photos, men alligevel kan jeg søge efter billeder med springvand. Ikke magisk, bare machine learning.

En af de mere praktiske nyheder i Google Photos er uden tvivl, at det bliver lettere at dele billeder. For eksempel kan du vælge automatisk at dele dine billeder med en eller flere andre. Det er praktisk for familier, så både mor og far har adgang til alle billederne af børnene. Det bliver også muligt at dele med en gruppe, som så kan tilføje andre billeder. På den måde får du også billeder af dig selv fra sommerens skovtur med vennerne. Samtidig vil ML forsøge at finde ud af, hvem det er relevant at dele billederne med.

TAGS
Android
Google
tech

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S